Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 18 augusti 2020, 05:42
Foto: Shutterstock
Björn Borgs omsättning ökade med 4,4 procent under det andra kvartalet. ”Tillväxten drivs av vår egen e-handel som hade en mycket god utveckling”, säger vd Henrik Bunge.
Läs mer: Fortsatt kämpigt för Björn Borg – som sparkar personal vid huvudkontoret
Björn Borg omsatte 148 miljoner kronor under det andra kvartalet, en tillväxt på 4,4 procent jämfört med samma period i fjol.
– Tillväxten drivs av vår egen e-handel som hade en mycket god utveckling och ökar med 77 procent, säger Henrik Bunge och fortsätter:
– Vi har också en mycket god utveckling hos våra etailers, där vi ökar med strax under 50 procent jämfört med föregående år.
Däremot har försäljningen varit svag i de egna butikerna, konstaterar han. Skälet till det är temporära stängningar på flera marknader på grund av restriktioner som en följd av coronapandemin.
– Totalt minskar omsättningen för egna butiker med 28 procent och för jämförbara med 38 procent i kvartalet.
Lägre bruttovinstmarginal och ökade kostnader påverkade rörelseresultatet negativt. Förlusten växte, från 1,7 miljoner kronor andra kvartalet i fjol till 13,7 miljoner kronor samma period i år.
Coronapandemin har haft en kraftig påverkan på Björn Borgs affärer, konstaterar Henrik Bunge.
– Vi har vidtagit kraftfulla åtgärder för att förbereda oss på de långtgående finansiella och affärsmässiga som den globala nedstängningen har haft och kommer att ha på vårt bolag.
Läs mer: Coronaviruset smittade Björn Borg: ”Stora intäktsfall som ett resultat av restriktioner”