Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handeln räddade Björn Borg – butikerna tappade 30 procent i försäljning

Publicerad: 18 augusti 2020, 05:42

Foto: Shutterstock

Björn Borgs omsättning ökade med 4,4 procent under det andra kvartalet. ”Tillväxten drivs av vår egen e-handel som hade en mycket god utveckling”, säger vd Henrik Bunge.


Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiBjörn Borg

Läs mer: Fortsatt kämpigt för Björn Borg – som sparkar personal vid huvudkontoret

Björn Borg omsatte 148 miljoner kronor under det andra kvartalet, en tillväxt på 4,4 procent jämfört med samma period i fjol.

– Tillväxten drivs av vår egen e-handel som hade en mycket god utveckling och ökar med 77 procent, säger Henrik Bunge och fortsätter:

– Vi har också en mycket god utveckling hos våra etailers, där vi ökar med strax under 50 procent jämfört med föregående år.

Däremot har försäljningen varit svag i de egna butikerna, konstaterar han. Skälet till det är temporära stängningar på flera marknader på grund av restriktioner som en följd av coronapandemin.

– Totalt minskar omsättningen för egna butiker med 28 procent och för jämförbara med 38 procent i kvartalet.

Lägre bruttovinstmarginal och ökade kostnader påverkade rörelseresultatet negativt. Förlusten växte, från 1,7 miljoner kronor andra kvartalet i fjol till 13,7 miljoner kronor samma period i år.

Coronapandemin har haft en kraftig påverkan på Björn Borgs affärer, konstaterar Henrik Bunge.

– Vi har vidtagit kraftfulla åtgärder för att förbereda oss på de långtgående finansiella och affärsmässiga som den globala nedstängningen har haft och kommer att ha på vårt bolag.

Läs mer: Coronaviruset smittade Björn Borg: ”Stora intäktsfall som ett resultat av restriktioner”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderEkonomiBjörn Borg

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News