Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handeln lyfter Lexington – som ökade försäljningen och förbättrade resultatet

Publicerad: 6 maj 2021, 07:25

Lexington hade en tillväxt på 24 procent under första kvartalet. ”Framförallt är det onlinehandeln som driver utvecklingen”, säger vd Kristina Lindhe.


Ämnen i artikeln:

HeminredningModeEkonomiLexington

Lexingtons intäkter uppgick till 70,1 miljoner konor under första kvartalet. Försäljningen ökade med 24 procent, jämfört med samma period i fjol.

– Framför allt är det onlinehandeln som driver utvecklingen. Den egna webbutiken ökade försäljningen med 98%, och här visar både Home och Fashion en stark ökning, säger Kristina Lindhe i en kommentar.

Antalet marknadsplatser där Lexington bedriver försäljning ökade under kvartalet.

– Samtidigt noterar de befintliga stora försäljningsökningar. Utbyggnaden av fler marknadsplatser fortsätter. Försäljningen till e-tailers i olika länder ökade också kraftigt under kvartalet, säger Kristina Lindhe.

E-handeln stod under kvartalet för 41 procent av den totala försäljningen.

– Förklaringen till den starka utvecklingen i kvartalet är en kombination av nya attraktiva kollektioner inom både home och fashion, en ny strategi och ett ökat fokus på varumärket online och i sociala media.

Coronapandemin har påverkat butiksverksamheten på flera håll runt om i Europa. Total sjönk försäljningen i de egna butikerna med åtta procent, påverkat av att två enheter stängts permanent under kvartalet.

– Många butiker har varit stängda under större delen av kvartalet. Att hälften av våra egna butiker i Norge har varit stängda under drygt två månader har givetvis påverkat försäljningen där negativt. Även svenska egna butiker har påverkats av olika restriktioner och rekommendationer, men har trots det lyckats öka försäljningen med tre procent i kvartalet, säger Kristina Lindhe.

Bolaget redovisar ett rörelseresultat på 756 miljoner kronor, vilket är en rejäl förbättring mot en förlust på elva miljoner kronor motsvarande kvartal i fjol.

– Bruttomarginalen stärks i kvartalet som en följd av den ökade försäljningen genom egna kanaler i kombination med mer gynnsamma valutor och en ny kollektionsstrategi. Vi fortsätter jobba med att sänka våra kostnader och vi har lyckats minska dessa med två procent jämfört med föregående år, säger Kristian Lindhe.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev