Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handeln lyfte Lexington: ”Multikanalstrategin har varit framgångsrik”

Publicerad: 19 februari 2021, 09:47

Kläd- och inredningskedjan Lexington redovisar en ökad försäljning under det fjärde kvartalet 2020. Ökningen drevs främst av e-handeln. ”Lexingtons multikanalstrategi har varit framgångsrik”, säger vd Kristina Lindhe.


Ämnen i artikeln:

KläderLexington

Rörelseintäkterna under sista kvartalet uppgick till 82,3 miljoner kronor, en ökning med 1,5 miljoner kronor jämfört med samma period året innan.

Rörelseresultatet (ebitda) landade 9,1 miljoner kronor jämfört med 5,8 miljoner 2019.

”Lexington avslutade 2020 med ännu ett starkt kvartal som framförallt drevs av online-handeln. En ökad försäljning, en högre bruttomarginal och en god kostnadskontroll ledde till ett kraftigt förbättrat resultat, både i kvartalet och på helåret. Detta, i kombination med ett starkt fokus på lagret och andra balansposter, resulterade också i ett starkt kassaflöde”, skriver Kristina Lindhe i rapporten.

I den egna nätbutiken ökade försäljningen med 116 procent. I de övriga online-kanalerna, som marknadsplatser och e-tailers, ökade försäljningen med 45 procent.

Försäljningen i kedjans fysiska butiker minskade med sju procent i kvartalet.

För helåret blev det en rörelsevinst på 9,9 miljoner kronor jämfört med en rörelseförlust på 7,0 under 2019. Även försäljningen blev bättre under 2020.

Bolaget fortsätter nu att se över kostnaderna.

”Flera tjänster på huvudkontoret har tagits bort under hösten, samtidigt som man förstärkt med ny kompetens inom online och digitala media. Lexington fortsätter förhandla om hyresavtalen för egna butikerna och minskar antalet butiker redan från första kvartalet 2021, då två butiker stängs av lönsamhetsskäl”, skriver Kristina Lindhe.

Mikael Sydner

Reporter

mikael.sydner@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

KläderLexington

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News