Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

E-handeln klarade inte av att möta fjolårets pandemidopade siffror i november

Publicerad: 21 december 2021, 07:11

Trots Black Friday sjönk e-handelns försäljning i november jämfört med samma månad i fjol.

Foto: Getty Images

E-handeln förmådde inte att matcha den urstarka utvecklingen från november i fjol. Försäljningen sjönk med 25 procent visar Svensk Handels E-handelsindikator.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

– Det faktum att myndigheterna inför förra julen uppmanade kunderna att inte besöka butiker och köpa sina julklappar på nätet bidrog givetvis till att driva upp e-handelsförsäljningen. Trots ett starkt uppsving för Black Friday i år kunde inte försäljningen i e-handeln matcha fjolårets rekordstarka siffra, säger Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson i en kommentar. 

Omsättningen för den inhemska e-handeln var 25 procent lägre i november jämfört med samma månad i fjol, visar e-handelsindikatorn. 

Räknas konsumenternas köp från utländska e-handelssajter in landade tappet på 22 procent. 

– E-handeln från utlandet slog fjolårets siffror i november. Framför allt var det bil- båt- och mc-tillbehör samt kläder och skor som bidrog till tillväxten, säger Johan Davidson.

Jämförs novembersiffran med den för oktober växte emellertid e-handeln med 23 procent och omsättningen var den högsta hittills i år under en enskild månad. 

Under årets första elva månader har den svenska e-handeln vuxit med tio procent. Totalt, med köp från utlandet inräknat, var tillväxten elva procent. 

Försäljningen av kläder och skor har ökat mest hos svenska e-handlare. Tillväxten har varit 20 procent jämfört med samma period i fjol. 

Även försäljningen av hemelektronik, möbler och heminredning fortsätter att öka, även om det går att notera en en avmattning i tillväxttakten. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev