Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Dustin ökade försäljningen: ”Vi har stärkt vår position på marknaden”

Publicerad: 13 april 2021, 08:03

Dustin ökade försäljningen under det andra kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår – och levererar ett rekordresultat. ”Vi har stärkt vår position på marknaden”, säger vd och koncernchef Thomas Ekman.


Ämnen i artikeln:

HemelektronikEkonomiDustin

Dustin omsatte 3 683 miljoner kronor under det andra kvartalet på bolagets brutna räkenskapsår, december–januari.

Organiskt växte Dustin med 6,4 procent.

– Vi har stärkt vår position på marknaden och redovisar en solid organisk omsättningstillväxt i det andra kvartalet. Efterfrågan på hårdvara har varit fortsatt god och vår onlinebaserade kärnverksamhet har utvecklats starkt i takt med att onlinehandel och behov av mobilitet, molntjänster och säkerhet har ökat. Samtidigt har marknaden påverkats av såväl brist på komponenter såsom processorer och grafikkort som försenade leveranser. Vi har dragit fördel av ett proaktivt agerande i våra inköp och vår starka position i värdekedjan, med nära relationer till leverantörer och distributörer, vilket har säkerställt god tillgång på hårdvara, säger Thomas Ekman i en kommentar.

Rörelseresultatet för kvartalet landar på 177 miljoner kronor (inklusive jämförelsestörande poster om en miljon kronor) vilket ska jämföras med ett resultat på 133 miljoner kronor för samma period för ett år sedan.

– Vår dynamiska prismodell har stärkt vårt prisledarskap på marknaden och i kombination med ett fortsatt kostnadsfokus resulterat i att vårt justerade EBITA-resultat ökade med över 30 procent och EBITA-marginalen stärktes kraftigt i kvartalet, säger Thomas Ekman.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HemelektronikEkonomiDustin

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News