Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Det blåste motvind för Mekonomen: ”Upprätthöll vår lönsamhet"

Publicerad: 21 augusti 2020, 05:39

Pandemin, samt dataintrånget i mars, fortsatte att påverka Mekonomen under det andra kvartalet. ”Jag är nöjd med resultatet för det andra kvartalet då vi trots mycket motvind upprätthöll vår lönsamhet”, säger vd och koncernchef Pehr Oscarsson.


Ämnen i artikeln:

Sport och fritidEkonomiMekonomen

Mekonomen omsatte 2,894 miljarder kronor under det andra kvartalet, april till maj.

En minskning med sju procent jämfört med motsvarande period i fjol.

– Vi har sett en gradvis återhämtning i efterfrågan på de flesta marknader efter en tuff inledning, då försäljningen enbart under april föll med omkring 17 procent. Omsättning och varuleveranser påverkades negativt under april och maj på grund av dataintrånget, medan efterfrågan påverkades av de strikta restriktioner som infördes av regeringar från mitten av mars, säger Pehr Oscarsson i en kommentar.

Mekomomen redovisar ett rörelseresultat på 211(240) miljoner kronor. Resultatet påverkades av kostnader för avveckling av olönsamma butiker.

– Jag är nöjd med resultatet för det andra kvartalet då vi trots mycket motvind upprätthöll vår lönsamhet, genererade ett starkt kassaflöde och minskade skuldsättningen. Vi agerade med stor beslutsamhet då verksamheten påverkats av både covid-19 och konsekvenserna av dataintrånget i mars, säger Pehr Oscarsson.

Han tror att pandemin kommer att fortsätta att påverka Mekonomen en tid framöver.

–  Vi fokuserar fullt ut på att mildra effekterna för vår verksamhet.

Koncernen har redan vidtagit åtgärder.

– Vi har agerat kraftfullt under kvartalet, dels för att mildra negativa kortsiktiga effekter av pandemin, dels genom att introducera strukturella initiativ för att höja lönsamheten över tid. Vi initierade snabbt kortsiktiga effektiviseringar och kostnadsbesparande åtgärder i vårverksamhet, säger Pehr Oscarsson och fortsätter:

– Vi har också förhandlat om lägre lokalhyror där det har varit möjligt. För att mildra effekten av den norska kronans försvagning höjde vi priserna i Norge i början på maj. Omkring en tredjedel av dessa kortsiktiga åtgärder blir permanenta för att öka vår långsiktiga lönsamhet.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News