Försäljning
Desenio vinstvarnar – underskattade effekten av lättade restriktioner
Publicerad: 8 juli 2021, 09:19
Desenio tappade fart när restriktionerna lättade.
Desenio uppdaterar målen för 2021 efter en oväntad avmattning i juni. Försäljning för andra kvartalet uppgår preliminärt till 268 miljoner kronor. ”Vi visste att lättnaderna och vaccinationen skulle ha påtagliga negativa effekter på försäljningen men underskattade omfattningen av den”, säger vd Fredrik Palm.
Bolaget uppger i ett pressmeddelande att den preliminära försäljningen under andra kvartalet uppgick till 268 miljoner kronor. Den justerade EBITA-marginalen uppgår preliminärt till 11-12 procent. Desenio uppdaterar målen för helåret till att ha en tillväxt om 15-25 procent och en justerad EBITA-marginal runt 20 procent. Tidigare låg målet för tillväxten mellan 35-40 procent och målet för den justerade EBITA-marginalen omkring 25 procent. De långsiktiga finansiella målen kvarstår.
Desenio uppger att försäljningen har påverkats mer än normalt av säsongsbetingade faktorer på grund av att begränsningarna av covid-19 lättas upp på bolagets marknader.
Jämförelsesiffrorna för andra kvartalet är tuffa, skriver bolaget. Och de förväntar sig därför en negativ organisk tillväxt under kvartalet. Handeln i april stämde överens med bolagets förväntningar, men mot slutet av maj försämrades trafiken. I juni nådde nettoomsättningen endast 50 procent av vad de hade förväntat sig.
– Minskningen av försäljningen beror på att pandemin har lett till begränsningar. Den tid som spenderas framför digitala enheter och därmed internettrafiken minskade och människor blev tillfälligt mindre benägna att dekorera sina hem när de äntligen fick gå ut, säger vd Fredrik Palm i en kommentar.
– Vi visste att lättnaderna och vaccinationen skulle ha påtagliga negativa effekter på försäljningen men underskattade omfattningen av den. Detta är ett ovanligt tillfälle som vi förhoppningsvis inte kommer att se igen i överskådlig framtid, fortsätter han.