Försäljning
Deppiga e-handlare om Black Friday – så många tror på ökad tillväxt
Publicerad: 9 november 2022, 08:51
E-handlarnas optimism är på en fortsatt låg nivå. Färre än i fjol tror på tillväxt under årets Black Friday. Det visar Pricerunners e-handlarindex.
LÄS OCKSÅ: Köpfesten kan bli en rysare – här är siffrorna som avslöjar kundernas planer
Prisjämförelsetjänsten Pricerunner tar varje kvartal tempen på e-handeln med sitt e-handlarindex.
Under årets tredje kvartal hamnar index på 51,27, vilket är marginellt lägre än tidigare men fortsatt på samma låga nivå som de senaste två kvartalen under 2022.
– Vi ska komma ihåg att vi tidigare sett relativt höga siffror, där pandemin och restriktioner ledde till att e-handeln växte ovanligt mycket under ett par år, säger Pricerunners vd Mikael Lindahl i en kommentar.
Enligt den nya mätningen finns det dock en viss optimism kring Black Friday.
Över en fjärdedel av e-handlarna har ett stort överskott av produkter i lager och bara sex procent uppger att de har svårt att möta efterfrågan.
I fjol uppgav 35 procent av e-handlare att de drabbats av uteblivna leveranser till följd av halvledarbrist, varav 43 procent svarade att de korrigerade sin Black Friday-strategi till följd av den.
– Med bättre förutsättningar för e-handlarna att möta efterfrågan kan det här potentiellt bli en betydligt bättre Black Friday för konsumenten än vad vi upplevde förra året, säger Mikael Lindahl.
37 procent av de tillfrågade handlarna tror på ökad tillväxt jämfört med Black Friday förra året. Det är dock färre än i fjol då 44 procent trodde på ökad tillväxt.
Intresset från konsumenterna är å andra sidan något större. Enligt Pricerunners undersökning planerar 44 procent att köpa något på rean. Motsvarande siffra förra året var 42 procent.