Försäljning
Den tidiga hösten påverkade Byggmax negativt under fjärde kvartalet: ”Förväntat”
Publicerad: 28 januari 2020, 07:11
Byggmax försäljning sjönk under det fjärde kvartalet. ”Som väntat hade den tidiga hösten en negativ påverkan”, säger vd Mattias Ankarberg.
Läs mer: Här är byggkedjans offensiva planer för året – 30 butiker byggs om och nya öppnas
Byggmax omsatte 949,9 miljoner kronor under det fjärde kvartalet (oktober–december), ett tapp på 4,9 procent jämfört med året innan.
– Som förväntat hade den tidiga hösten en negativ påverkan på försäljningen, men en stark bruttomarginal och kostnadskontroll ledde till ett rörelseresultat i linje med samma kvartal föregående år, säger Mattias Ankarberg i en kommentar.
Koncernen redovisar en rörelseförlust på 15,6 miljoner kronor. Fjärde kvartalet i fjol redovisade Byggmax ett minusresultat på 16,3 miljoner kronor.
– Hösten anlände väldigt tidigt jämfört med förra årets gynnsamma milda väder. Sammantaget bedömer vi att den nordiska konsumentmarknaden för byggvaror minskade med fem till åtta procent, säger Mattias Ankarberg.
Byggmax-kedjans försäljning sjönk med 5,6 procent under fjärde kvartalet, mätt på jämförbara enheter med 10,3 procent. Skånska byggvaror däremot växte med 1,9 procent.
– Omställningen av Skånska Byggvaror fortsatte ge goda effekter, och lönsamheten förbättrades för sjätte kvartalet i rad, säger Mattias Ankarberg.
Sett till helåret 2019 ökade emellertid omsättningen med 3,3 procent till 5,27 miljarder kronor. Rörelseresultatet förbättrades, från 188,1 miljoner kronor 2018 till 230 miljoner kronor i fjol.
– Under 2019 utvecklades både kunderbjudandet och det finansiella resultatet i rätt riktning, säger Mattias Ankarberg som konstaterar att koncernen går in i 2020 med starkare muskler än ett år tidigare.
– Vi har nu en starkare position med högre bruttomarginal och bättre kostnadseffektivitet. Även om många saker pekar i rätt riktining har vi dock fortfarande en bit kvar till att nå våra ambitiösa finansiella mål, fortsätter han.