Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 17 juni 2021, 06:45
Foto: Ludvig Thunman/Bildbyrån
Återinförda coronarestriktioner i södra Kina i kombination med snabb återhämtning i väst skapar containerbrist. Nu befarar svenska importföretag att julhandeln kan hotas.
Utbrottet av den så kallade deltavarianten av coronaviruset har lett till nya nedstängningar i södra Kina. Bland annat har staden Kanton med 18 miljoner invånare återinfört hårda restriktioner och utegångsförbud.
Och en av världens största hamnstäder, Yantian, som är ett viktigt logistiknav för bland annat transport till Hongkong, Shenzhen och Guangzhou, stängdes ned i slutet på maj. Nu ligger kapaciteten på 45 procent.
Samtidigt skapar den ekonomiska återhämtningen i bland annat USA och Europa en ökad efterfrågan på importgods.
Den containerbrist som fanns i södra Kina redan före utbrottet har nu akut förvärrats. Detta leder till kraftiga förseningar och högre fraktpriser.
Enligt Birna Ödefors, skandinavisk chef på danska containerrederiet Maersk, har svenska importföretag redan nu börjat oroa sig för hur de ska säkra lagren inför julhandeln.
– Det har aldrig hänt förut, att vi pratar om julleveranser före midsommar, säger Birna Ödefors.