Försäljning
Dagligvaruhandeln tog fart i februari – trots nytt stort tapp för online
Publicerad: 16 mars 2022, 05:40
Dagligvaruhandelns försäljning ökade procentuellt mycket i februari. All tillväxt kom enligt Svensk Dagligvaruhandel i fysiska butiker.
Foto: Agneta Renmark
Dagligvaruhandeln fick ett säljlyft i februari. Fysiska butiker stod för branschens tillväxt. E-handeln backade däremot ännu en månad.
Ämnen i artikeln:
AxfoodCoopHemköpIcaIca MaxiIca KvantumIca SupermarketIca NäraLidlMathemMat.seStora CoopTempoWillysSvensk Dagligvaruhandels index för februari visar att försäljningen ökade med 2,5 procent jämfört med samma månad förra året.
Jämförelsetalet var dock svagt.
– Februari 2021 var första månaden som visade negativ försäljningsutveckling efter nästan två år av tillväxt, säger organisationens vd Karin Brynell.
Försäljningen i fysiska butiker steg i februari med 4,2 procent.
– Butiksförsäljningen stod för hela månadstillväxten för femte månaden i rad.
Online tappade enligt Svensk Dagligvaruhandel 18,8 procent jämfört med 2021 men å andra sidan var jämförelsetalen tuffa.
I februari i fjol uppgick tillväxten för den digitala tjänsten till höga 143,2 procent.
– Försäljningen var ändå nästan dubbelt så stor som samma månad 2020, säger Karin Brynell.
Kalendereffekten beräknas till noll procent för februari månad.
Dagligvaruindex för mars publiceras 21 april och samma morgon offentliggörs Axfoods delårsrapport för årets första kvartal.
Dagligvaruhandeln i februari och 2022
Fysiska butiker: 4,2 (2,9)
E-handel: -18,8 (-12,8)
Avhämtning: -25,1 (-17,9)
Hemleverans: -11,9 (-7,1)
Kanalandel: 5,9 (6,2)
Totalt: 2,5 (1,7)
Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2021. Bedömd kalendereffekt i februari: 0,0 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).