Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Dagligvaruhandeln på plus i mars – tack vare inflation och stigande priser

Publicerad: 21 april 2022, 05:10

Prisökningar gjorde att dagligvaruhandeln nådde positiv försäljningstillväxt i mars.

Foto: Gustaf Olsson

Dagligvaruhandeln nådde tillväxt i mars – trots sen påsk. Säljökningen jämfört med 2021 berodde främst på inflationen. E-handeln tappade ännu en månad och kanalandelen sjönk.


Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelAxfoodIcaHemköpWillysIca NäraIca SupermarketIca KvantumIca MaxiLidlCity GrossMathemCoopStora CoopCoop SverigeIca Gruppen

Svensk Dagligvaruhandels index för mars visar att försäljningen ökade med 0,6 procent jämfört med förra året eftersom stor del av inköpen inför stora mathelgen påsken gjordes i mars då.

Huvudförklaringen till att det ändå blev tillväxt i mars i år förklaras med inflationen.

– Livsmedelspriserna har fortsatt öka och försäljningstillväxten kan huvudsakligen härledas till att inflationen steg även i mars, säger organisationens vd Karin Brynell.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i mars till 5,8 procent enligt Konsumentprisindex från SCB vilket gör att prisjusterade utvecklingen för branschen uppgick till -5,3 procent.

Pris- och kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick till -2,8 procent.

Omsättningen i fysiska butiker var i mars 3,1 procent högre än motsvarande månad i fjol medan e-handeln backade ännu en gång.

Sviten av negativ tillväxt för online är därmed uppe i sex månader i rad.

– En följd av den kraftiga försäljningsutvecklingen i fjol.

Dagligvaruindexet visar att e-handelns kanalandel låg på drygt fem procent i mars.

– Det tydligt att det är i butik som försäljningsutvecklingen sker, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex för april publiceras 18 maj.

Dagligvaruhandeln i mars 2022

Fysiska butiker: 3,1 (3,0).

E-handel: -29,7 (-19,1).

Avhämtning: -38,3 (-25,6)

Hemleverans: -20,0 (-11,9).

Kanalandel: 5,4 (5,9).

Totalt: 0,6 (1,3).

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2021. Bedömd kalendereffekt i mars: -2,4 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

 

Thomas Ohlén

Reporter

thomas.ohlen@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev