tisdag21 mars

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Dagligvaruhandeln på plus i mars – tack vare inflation och stigande priser

Publicerad: 21 april 2022, 05:10

Prisökningar gjorde att dagligvaruhandeln nådde positiv försäljningstillväxt i mars.

Foto: Gustaf Olsson

Dagligvaruhandeln nådde tillväxt i mars – trots sen påsk. Säljökningen jämfört med 2021 berodde främst på inflationen. E-handeln tappade ännu en månad och kanalandelen sjönk.

Ämnen i artikeln:

Svensk DagligvaruhandelAxfoodIcaHemköpWillysIca NäraIca SupermarketIca KvantumIca MaxiLidlCity GrossMathemCoopStora CoopCoop SverigeIca Gruppen

Thomas Ohlén

thomas.ohlen@bonniernews.se


Svensk Dagligvaruhandels index för mars visar att försäljningen ökade med 0,6 procent jämfört med förra året eftersom stor del av inköpen inför stora mathelgen påsken gjordes i mars då.

Huvudförklaringen till att det ändå blev tillväxt i mars i år förklaras med inflationen.

– Livsmedelspriserna har fortsatt öka och försäljningstillväxten kan huvudsakligen härledas till att inflationen steg även i mars, säger organisationens vd Karin Brynell.

Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick i mars till 5,8 procent enligt Konsumentprisindex från SCB vilket gör att prisjusterade utvecklingen för branschen uppgick till -5,3 procent.

Pris- och kalenderkorrigerade försäljningsutvecklingen uppgick till -2,8 procent.

Omsättningen i fysiska butiker var i mars 3,1 procent högre än motsvarande månad i fjol medan e-handeln backade ännu en gång.

Sviten av negativ tillväxt för online är därmed uppe i sex månader i rad.

– En följd av den kraftiga försäljningsutvecklingen i fjol.

Dagligvaruindexet visar att e-handelns kanalandel låg på drygt fem procent i mars.

– Det tydligt att det är i butik som försäljningsutvecklingen sker, säger Karin Brynell.

Dagligvaruindex för april publiceras 18 maj.

Dagligvaruhandeln i mars 2022

Fysiska butiker: 3,1 (3,0).

E-handel: -29,7 (-19,1).

Avhämtning: -38,3 (-25,6)

Hemleverans: -20,0 (-11,9).

Kanalandel: 5,4 (5,9).

Totalt: 0,6 (1,3).

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med motsvarande perioder 2021. Bedömd kalendereffekt i mars: -2,4 procent. Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel).

 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev