Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Dagligvaruhandeln den stora vinnaren när e-handeln fortsatte att växa kraftig under 2021

Publicerad: 22 februari 2022, 08:25

Med en tillväxt på 35 procent vad dagligvaruhandeln den delbransch som växte mest.

Foto: Susan Berzelius

Dagligvaruhandeln var den stora vinnaren när e-handeln fortsatte att växa under 2021. Tillväxte landade på 35 procent.

Ämnen i artikeln:

PostnordHUISvensk Digitalhandel

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


– 2020 var ett historiskt e-handelsår och det var inte enkelt att göra en prognos för 2021, men utvecklingen har varit imponerande även under detta år. Tillväxten innebär att e-handeln nu står för cirka 16 procent av den totala handeln, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare knuten till Postnord. 

E-handeln omsatte 24 miljarder kronor under 2021, en tillväxt med 20 procent från året innan. 

Detta trots att försäljningen online faktiskt minskade med 1,2 procent under det fjärde kvartalet. 

Dagligvaruhandeln var den bransch som gick starkast online under fjolåret. Med en tillväxt på 35 procent landade omsättningen på 19 miljarder kronor. Sex procent av den totala försäljningen skedde online. 

Även hemelelektronikhandeln, som är en av de mest mogna på nätet, gick starkt och växte med 23 procent. Där skedde över hälften av försäljningen online. 

– För konsumenterna har valfrihet i leveransen varit viktigt under lång tid och i e-barometern kan vi nu se att fler svenskar än någonsin kan välja hur deras produkter ska levereras. Andelen har ökat stadigt från 43 procent 2017 till 66 procent 2021, säger Arne Andersson som konstaterar att det ställer höga krav på leveransföretagen. 

Tillväxto online 2021 – bransch för bransch

Dagligvaror: 35 procent 

Omsättningen online landade på 19 miljarder kronor vilket utgör sex procent av den totala försäljningen. 

Möbler & heminredning: 27 procent

Omsättningen online landade på nio miljarder kronor vilket utgör 13 procent av den totala försäljningen. 

Hemelektronik: 23 procent

Omsättningen online landade på 31 miljarder kronor vilket utgör 51 procent av den totala försäljningen. 

Apotek: 19 procent 

Omsättningen online landade på nio miljarder kronor. Uppgift om hur stor andel av försäljningen det utgör saknas. 

Sport & fritid: 19 procent

Omsättningen online landade på sex miljarder kronor vilket utgör 20 procent av den totala försäljningen. 

Barnartiklar & leksaker: 18 procent

Omsättningen online landade på tre miljarder kronor. Uppgift om hur stor andel av försäljningen det utgör saknas. 

Kläder & skor: 17 procent

Omsättningen online landade på 18 miljarder kronor vilket utgör 31 procent av den totala försäljningen. 

Bygghandeln: 15 procent

Omsättningen online landade på åtta miljarder kronor vilket utgör 15 procent av den totala försäljningen. 

Böcker: Sex procent

Omsättningen online landade på sex miljarder kronor. Uppgift om hur stor andel av försäljningen det utgör saknas. 

Källa: E-barometern från Postnord, HUI Research och Svensk Digital Handel. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev