Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Corona – ett stresstest för dagligvaruhandeln: ”Många gör heroiska insatser”

Publicerad: 3 april 2020, 11:29

Dagligvaruhandeln har haft sin mest hektiska och utmanande månad. I dag ger vd:ar för Axfood, Coop, Ica och Lidl sin syn på coronakrisen. ”Kundernas efterfrågan har överraskat”, säger Anders Svensson på Ica.


Läs mer: Dagligvaruhandeln efter mötet med regeringen: ”Ge oss tydliga direktiv nu”

Corona kändes för de flesta länge sannolikt som något fullständigt avlägset och främmande i en obekant stad och provins i Kina – men viruset närmade sig som bekant successivt Europa och i slutet av februari blev det i högsta grad också en realitet här i Sverige.

Sedan dess har allt vänts upp och ned.

– Jag är bedrövad över de här tiderna och lider med företagarna och alla medarbetare som drabbas, säger Anders Svensson lågmält till Market om den ofattbara effekt som covid-19 har haft och har på människors hälsa, ekonomi, näringslivet och inte minst nästan alla delar av detaljhandeln.

Anders Svensson är inte bara vd för Ica Sverige utan också bland annat styrelseordförande för arbetsgivar- och intresseorganisationen Svensk Handel med 9 000 medlemmar inom främst detaljhandel och e-handel.

Därmed har han på extra nära håll följt hur till och med välkända varumärken har tvingats att söka rekonstruktion eller i värsta fall ge upp och lämna in ansökan om konkurs till närmaste tingsrätt.

– Vi har på kort tid gått från en stabil situation till något som kortfattat kan beskrivas som mycket svår.

"Jag är förvånad över den enorma bunkringen"

Men den accelererande krisen för retail har nästan uteslutande påverkat och slagit mot företagen i sällanköpsvaruhandeln.

Svensk Dagligvaruhandel och HUI håller på att sammanställa siffror för mars och allt tyder på att förra månadens försäljning blir den högsta någonsin.

– Bunkringen har varit minst sagt omfattande och lett till kapacitetsutmaningar för stora delar av branschen, konstaterar Anders Svensson.

Market har löpande rapporterat om dagligvarubutiker med försäljningsnivåer de aldrig tidigare har varit med om och i en hel del fall tresiffriga tillväxttal sedan oroliga konsumenter länsat hyllor i jakten på förnödenheter.

Efterfrågan saknar motstycke på toalettpapper, torra varor och till och med städartiklar.

– Jag är förvånad över den enorma bunkringen, säger Lidls landschef Johan Augustsson till Market och påpekar att problembilden för dagligvaruhandeln har skilt sig kraftigt åt jämfört med övriga delar inom retail.

Lidl har precis som kollegorna i branschen utmanats rejält när det gäller de kraftigt ökade volymerna och med att säkerställa bemanning på lager och i de 194 butikerna.

Johan Augustsson etiketterar corona ”ett enormt stresstest för Lidl”.

– Vardagen har sett väldigt annorlunda ut för vår bransch. Det har varit och är väldigt svårt att planera verksamheten. Mycket händer snabbt och vi behöver hela tiden parera och justera. Allt kan förändras efter regeringens dagliga presskonferenser.

Hur tycker du att ni har klarat och klarar coronapandemin?

– Ingen kunde nog föreställa sig den här omfattningen av viruset men det är förvånande hur snabbt man anpassar sig och kan hantera svåra situationer. Samtidigt vill jag lyfta fram branschsamarbetet inom Svensk Dagligvaruhandel. Vi har samarbetat i stället för att skapa kortsiktiga konkurrensfördelar, säger Johan Augustsson.

Läs mer: Regeringen kallar dagligvaruhandeln till krismöte: ”Är väl rustade”

Svensk Dagligvaruhandels ordförande Klas Balkow är vd för Axfood och anser att läget på det ”stora hela” har fungerat och fungerar väl givet de exceptionella omständigheterna.

– Självklart är det ansträngt för många och det har förekommit störningar när det gäller varuflöden, transporter och tillgång på enstaka produkter och varor. Men den initiala bunkringen har avtagit och det är positivt. Jag tycker också att dialogen med regering och myndigheter har varit bra och viktig.

Axfood har förändrat mycket den drygt senaste månaden för att klara den samhällsviktiga roll som dagligvaruhandeln har.

– Det jag har sett inom hela verksamheten – från lager och transport till butik och kontor – har gjort mig stolt. Alla har kavlat upp ärmarna och gör sitt yttersta. Vi har försökt att skapa förutsättningar genom att rekrytera och stärka med extrapersonal och skapa en intern bemanningspool så att medarbetare kan gå in och stötta kolleger där trycket har varit särskilt stort. Vi har snabbat på processer och skalat upp logistiken för att så bra som möjligt möta volym- och flödesökningarna, säger Klas Balkow till Market.

Coop Sverige ansvarar för bland annat varuförsörjningen till Coops numera drygt 800 butiker i landet och har givetvis också prövats hårt sedan sista veckan i februari.

"Många gör heroiska insatser 24/7 för att allt ska fungera i alla led"

Men landsbygdsminister Jennie Nilsson gav Coop och övriga i aktörer i dagligvaruhandeln beröm på ett möte tidigare i veckan.

– Många gör heroiska insatser 24/7 för att allt ska fungera i alla led, säger vd Magnus Johansson till Market om arbetsinsatserna i butiker, i föreningar, på terminaler och centralt.

Försäljningen peakade för Coop torsdagen den 12 mars – med en extrem invasion i butiker och beställningar online.

– Nu har bunkringen lagt sig och vi har färre kunder i butikerna men kvittona är betydligt större än normalt. Vi är noggranna med att kommunicera återhållsamhet så att varorna ska räcka till alla konsumenter.

Vilken bild har du av läget framöver?

– Restaurangernas nedgång och att servicehandeln tar stryk i trafiklägen märks förstås i Coops butiker. Samtidigt är utvecklingen ojämn mellan enheter. Antalet besökare i köpcentrum har till exempel gått ned radikalt, säger Magnus Johansson.

Ica-butikerna och andra aktörer har skapat dedikerade öppettider så att personer i så kallade riskgrupper ska kunna handla mat när färre hushåll normalt gör inköpen.

Mitt i krisen lanserades appen Ica Pronto där snart 150 butiker kan leverera ett begränsat sortiment av dagligvaror och måltider med relativt kort varsel.

– Det finns en otrolig idékraft hos enskilda handlare och centralt att hjälpa kunderna och inleda samarbeten för att stötta restauranger, leverantörer och andra företag, säger Anders Svensson.

Magnus Johansson på Coop Sverige lyfter fram och hyllar entreprenörskapet i de knappt 30 detaljhandelsdrivande Coop-föreningarna.

– Butikschefer och butiksmedarbetare gör en massa fantastiska insatser för att hjälpa kunder och medlemmar i en svår tid. Och precis som våra kollegor engagerar vi oss hårt i olika initiativ som God hjälp för att stötta dem som har det allra svårast.

Coronapandemin drabbar Sverige och världen hårt, lågkonjunkturen slog till på bara några dagar, människor är sjuka, många varslas eller permitteras och staten tvingas att ta till sällan skådade stimulansåtgärder och stöd för att försöka begränsa skadeverkningarna.

Läs mer: Thomas Ohlén: Coop spänner musklerna – men flera motlut återstår innan målet

Frågan är vad som händer nu – och framöver.

– Pandemin påverkar och kommer att påverka hela samhället. Jag tror inte att någon vet riktigt hur eller hur länge. Vi som är i dagligvaruhandeln påverkas väsentligt annorlunda än många andra branscher. Ur ett medarbetarperspektiv ser jag hur många har stärkts av att se vilken viktig roll vår verksamhet har i samhället, säger Klas Balkow.

Anders Svensson och Ica ger inga exakta prognoser utan förbereder sig för olika scenarier.

– Men vi kan sannolikt räkna med oro en längre tid och ska tillsammans med våra branschkollegor se till att det finns mat att köpa i livsmedelsbutikerna.

"Pandemin påverkar och kommer att påverka hela samhället"

En tydlig effekt av coronakrisen är att e-handeln – som tidigare svarade för bara några procent av försäljningen – möter en enorm efterfrågan.

Många svenskar håller sig hemma och väljer att handla online och hålla sig borta från fysiska butiker.

– Dagligvaruhandeln har legat i bakkant på nätet men nu har kanalen blivit en livsnerv för många människor. Vi och andra gör vårt yttersta för att öka kapaciteten och få ned ledtiderna på leveranser, säger Magnus Johansson.

Axfoods koncept Willys, Hemköp och Mat.se upplever ett stort tryck online.

– Även om vi är i en väldigt speciell situation kommer e-handeln att växa ytterligare på lång sikt, säger Klas Balkow.

Lidl är den enda av de stora som ännu inte erbjuder e-handel.

– Det är klart att vi följer online noga men vi är inte redo än och e-handel startar man inte med två veckors varsel, säger Johan Augustsson.

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News