Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Clas Ohlsons besked om Black Friday och julhandeln: ”Vi behöver försvara vår prisposition”

Publicerad: 7 november 2022, 06:13

Kristofer Tonström, vd och koncernchef för Clas Ohlson.

Foto: Pressbild

Clas Ohlsons försäljning steg med fem procent i oktober. ”Vi har lagt stor vikt vid att löpande anpassa vårt erbjudande och vår marknadsföring i det rådande marknadsklimatet”, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström. Nu laddar kedjan inför årets viktigaste säljperiod.

Ämnen i artikeln:

Clas Ohlson

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Clas Ohlson omsatte 772 miljoner kronor under oktober, en tillväxt på fem procent. Organiskt ökade försäljningen med två procent. 

Antalet butiker var vid månadens slut 224, vilket är fyra färre än vid motsvarande period i fjol. 

– Vi har lagt stor vikt vid att löpande anpassa vårt erbjudande och vår marknadsföring i det rådande marknadsklimatet där kunderna handlar alltmer behovsstyrt. Försäljningen i oktober visar att kunderna uppskattar Clas Ohlsons prisvärda sortiment för hemmafix, som under denna höst till stor del handlat om lösningar för att spara energi och pengar, säger Kristofer Tonström i en kommentar. 

Online ökade försäljningen med 20 procent till en omsättning på 91 miljoner kronor. 

Ackumulerat har Clas Ohlson omsatt 4 294 miljoner kronor hittills under sitt räkenskapsår (maj-oktober), en tillväxt på tre procent. 

– Precis som marknaden i stort fortsätter vi att påverkas av höga inköpspriser, transportkostnader och en svag svensk krona. Vi ser även att kunderna i större utsträckning väljer att noggrant planera sina inköp och många söker sig till reor och kampanjerbjudanden. För oss innebär detta att vi behöver försvara vår prisposition och lägga ytterligare fokus på att vidta åtgärder för att möta det högre kostnadsläget och samtidigt ha högsta möjliga relevans i vårt kunderbjudande. Sammantaget är detta våra högsta prioriteringar när vi nu går in i årets viktigaste försäljningsperiod, fortsätter Kristoffer Tonström. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev