Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Clas Ohlson stärker resultatet – trots trög försäljning: ”Vi har gjort vår hemläxa”

Publicerad: 2 december 2020, 06:27

Clas Ohlson tappade försäljning under senaste kvartalet. ”Den svenska verksamheten har påverkats av minskad kundtrafik i vissa citylägen”, säger vd och koncernchef Lotta Lyrå som är nöjd med att bolaget trots det lyckats förbättra resultatet.


Det andra kvartalet, augusti–oktober, liksom hela det första halvåret på det brutna räkenskapsåret har Clas Ohlsons verksamhet präglats av coronapandemin, konstaterar Lotta Lyrå i delårsrapporten.

Kedjan omsatte 2 036 miljoner kronor under kvartalet, ett tapp på sex procent jämfört med samma period i fjol.

Organiskt liksom mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen med en procent. Online såg Clas Ohlson en tillväxt på 25 procent.

– Den norska verksamheten fortsätter att leverera mycket starkt med en organisk tillväxt på åtta procent under kvartalet, men den norska kronans utveckling har fortsatt påverkat oss negativt även under detta kvartal. Den svenska verksamheten har, precis som tidigare, påverkats av en minskad kundtrafik i vissa cityläge. En trend som förstärktes direkt i anslutning till de striktare regionala coronarestriktionerna som trädde i kraft i slutet av oktober. I Finland har vi fortsatt arbetet med att stärka Clas Ohlsons position på marknaden, säger Lotta Lyrå i en kommentar.

På den nordiska fokusmarknaden var det just i Finland som kedjan hade det tuffast under det andra kvartalet där försäljningen sjönk med 15 procent, mätt i svenska kronor. I Sverige sjönk den med fem procent och i Norge med tre procent.

Som sagt var, e-handeln fortsätter att växa. Lotta Lyrå berättar att försäljningen av bolagets produkter hos Mathem.se och Kolonial.no fortsatt öka, hos Mathem var tillväxten 140 procent jämfört med under andra kvartalet förra räkenskapsåret.

Clas Ohlson redovisar ett rörelseresultat på 148 miljoner kronor, en förbättring med 15 miljoner kronor från i fjol.

– Med vår effektivare lagerstyrning och ett envist kostnadsfokus har vi förmått att balansera effekterna av en svagare försäljning och samtidigt säkerställt en väl avvägs lagernivå, säger Lotta Lyrå.

Arbetet med att utveckla kunderbjudandet och samtidigt optimera kostnadsstrukturen fortsätter.

Under innevarande räkenskapsår ska Clas Ohlson sänka kostnaderna med 150–160 miljoner kronor.

– I en tid av stor osäkerhet är det en en trygghet att vi har gjort vår hemläxa i detta avseende. Vi ser löpande över vårt butiksnät där vi öppnar, stänger och renoverar våra butiker så att de har rätt förutsättningar att bidra till vår lönsamhet, säger Lotta Lyrå som snart lämnar bolaget.

Tidigare har det kommunicerats att hon gör sin sista dag på fredag, 4 december. 8 februari tillträder Kristofer Tonström som ny vd och koncernchef. Fram tills dess kommer finansdirektör Pär Christiansen att kliva in som tillförordnad.

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News