Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Clas Ohlson ökade försäljningen med 17 procent: ”Vi har träffat rätt i vårt kunderbjudande”

Publicerad: 6 maj 2022, 05:24

Clas Ohlson ökade försäljningen i april.

Foto: Pressbild

Clas Ohlson ökade försäljningen med 17 procent i april. ”Vi har under månaden träffat rätt i vårt kunderbjudande”, säger vd och koncernchef Kristofer Tonström.


Ämnen i artikeln:

Clas Ohlson

Clas Ohlson omsatte 607 miljoner kronor under det första kvartalet, en tillväxt med 17 procent jämfört med samma månad i fjol. Mätt på jämförbara enheter och i lokala valutor ökade försäljningen med 13 procent. 

– Vi har under månaden träffat rätt i vårt kunderbjudande, exempelvis med en lyckad satsning på vårt sortiment av solcellsbelysning. Dessutom har vi fortsatt att investera i kampanjer och marknadsföring för att driva tillväxt och ser goda resultat av detta arbete, inte minst på den finska marknaden, säger Kristofer Tonström i en kommentar. 

Försäljningen online minskade emellertid med 29 procent. Omsättningen landade på 74 miljoner kronor. 

– Precis som i mars präglas jämförelsetalen för vår e-handel i april av att stora delar av det norska butiksnätet förra året var stängt till följd av restriktioner, säger Kristofer Tonström. 

Norge var den av de nordiska marknaderna som växte mest. Försäljningen ökade med 27 procent. I Sverige var tillväxten nio procent och i Finland 13 procent. 

Vid periodens slut, 30 april, hade Clas Ohlson 229 butiker, vilket är en mer än vid motsvarande tidpunkt 2021. 

Elva månader har nu passerat av bolagets brutna räkenskapsår. Hittills har omsättningen vuxit med sex procent till 8 784 miljoner kronor. Den jämförbara försäljningen har ökat med fyra procent jämfört med samma period ett år tidigare. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Clas Ohlson

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev