Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Cerveras kraftiga onlinelyft under rekordåret: ”Det är där matchen avgörs”

Publicerad: 10 februari 2021, 07:01

2020 blev ett rekordår för Cervera – med där e-handeln växte med 181 procent. ”Vår tillväxtresa online förväntas fortsätta i år”, säger vd Peter Rimbäck.


Ämnen i artikeln:

HeminredningEkonomi

Läs mer: Cerveras succé-vd i stor intervju: Miljardmålet, ”optichannel” och tvåsiffrig tillväxt

Cervera nådde nya höjder försäljningsmässigt under 2020. Omsättningen landade på 1,1 miljarder kronor, en tillväxt på 22 procent.

Bakom det låg en kraftig tillväxt online på 181 procent kombinerat med att försäljningen i jämförbara butiker ökade med sju procent.

– Det har varit ett oerhört händelserikt år både i termer av att hantera pandemin men också kring vår egen förändringsresa. Vi har i mångt och mycket vänt upp och ner på hela bolaget från en butikskedja med e-handel till att bli en e-handlare med butiker, säger Peter Rimbäck.

Cerveras strategi har handlat om att vara bättre än de rena e-handelskonkurrenterna, varje dag.

– Det är där matchen avgörs. Om vi dessutom kan göra butikerna till både inspirerande försäljningsytor med hög servicenivå och vassa serviceenheter till e-handeln, så är vi övertygade om att det blir ett väldigt attraktivt totalt erbjudande för våra kunder. Och det ser vi i siffrorna. Vi får fler kunder, kunderna väljer att handla hos oss oftare i båda kanalerna och det är betydligt fler som hittar och väljer oss online, fortsätter Peter Rimbäck.

2021 har fått en flygande start för Cervera med en tillväxt på 32 procent totalt och där omsättningen online fyrdubblades.

– Vi når i januari en ny milstolpe i 300 miljoner kronor på e-handeln mätt på rullande tolv månader vilket ska jämföras med 100 miljoner kronor förra året. Vår tillväxtresa online förväntas fortsätta i år drivet av en kraftig sortimentsbreddning och en rad andra förbättringar i kunderbjudandet. Vi kommer i år sannolikt att få se ett skifte i att e-handeln kommer att ha ett större resultatbidrag än butikerna, säger Peter Rimbäck.

Läs mer: Hälften av försäljningen skedde online: ”En e-handlare med butiker”

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

HeminredningEkonomi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev