Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Cdon backar i omsättning men ökar försäljningen på marknadsplatsen

Publicerad: 21 april 2021, 12:06

Cdon backar i omsättning och gör en rörelseförlust under årets första kvartal. Samtidigt pågår bolagets omställning till en marknadsplats och bruttoförsäljningen för Cdon Marketplace ökade med 25 procent under perioden.


Ämnen i artikeln:

EkonomiCdonE-handel

Läs mer: Cdons kostymbyte präglade året: ”Har mycket hårt arbete framför oss”

Cdons nettoomsättning uppgick till 131,5 miljoner kronor under årets första kvartal. Motsvarande siffra föregående år var 184,7 miljoner. Omsättningen driven av Cdon Marketplace ökad med 20 procent. Samtidigt minskade omsättningen för Cdon Retail, vilket är i linje med bolagets plan att minska försäljningen från det egna lagret.

Som en följd av omställningen till en marknadsplats minskade lagernivåerna med 66 procent, jämfört med första kvartalet 2020.

– Mot bakgrund av transformationen till marknadsplats är CDON på många sätt ett startup om än med en ovanligt attraktiv startposition. Liksom alla startups behöver vi vid varje tidpunkt iterera oss fram till starka kunderbjudanden och anpassa vår tillväxttakt till var i den processen vi befinner oss. Just nu behöver vårt fokus och våra investeringar ligga på kundupplevelse mer än försäljningstillväxt, skriver Marcus Lindqvist, tillförordnad vd i en kommentar.

Den totala bruttoförsäljningen ökade med fyra procent och uppgick till 472,2 miljoner kronor. Bruttoförsäljningen för Cdon Marketplace uppgick till 379,6 miljoner kronor, en ökning på 25 procent mot motsvarande period föregående år.

Bolaget gjorde en rörelseförlust, före av- och nedskrivningar, om 9 miljoner kronor under perioden.

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

EkonomiCdonE-handel

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev