Försäljning
Byggjätten slog marknaden – igen: ”Vi har lagt en offensiv plan för de kommande tre åren”
Publicerad: 2 februari 2022, 07:38
Karin Eriksson, vd för Mestergruppen Sverige. Foto: Pressbild
Mestergruppen växte mer än marknaden i fjol – med en tillväxt på 16,2 procent. ”Levererat ett riktigt starkt år”, säger vd Karin Eriksson.
Enligt Byggmaterialindex, som släpptes förra veckan, växte bygghandeln med 11,7 procent i fjol.
Mestergruppen, med kedjorna XL-Bygg, Bolist och Järnia, gick bättre än så.
Tillväxten landade på 16,2 procent, mätt på jämförbara enheter.
Även på totalen växte byggjätten genom tre nyförvärv samt en stark försäljning i befintliga bolag. .
– Det har varit ett speciellt år på många sätt med pandemin, men tack vare ett framgångsrikt samarbete mellan vårt servicekontor som arbetat hårt med att säkra tillgång på material och våra lokala entreprenörer som har en stark drivkraft att lösa kundens behov i en utmanande situation så har vi återigen levererat ett riktigt starkt år, säger Karin Eriksson i en kommentar.
Under 2021 fortsatte Mestergruppen att investera i verksamheten. Det har handlat om att stötta handlarna på flera sätt för att skapa möjligheter för fortsatt tillväxt liksom satsningar på flera av gruppens varumärken för att stärka dem.
Två hyresavtal har tecknats för nyetableringar i Mestergruppen Sveriges regi.
– Jag är stolt över det vi har åstadkommit hittills och ser fram emot att fortsätta utveckla verksamheten tillsammans med våra medlemmar inom Bolist, Järnia och XL-Bygg. Vi har lagt en offensiv plan för de kommande tre åren både vad gäller expansion och ett förstärkt medlemserbjudande. Med drivet hos våra handlare har vi alla förutsättningar att fortsätta vår expansion och framgångsrika resa tillsammans under 2022, säger Karin Eriksson.