Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Boozt växer trots krisen – men resultatet rasar under första kvartalet

Publicerad: 14 maj 2020, 06:38

Boozt ökade försäljningen med 7,5 procent under första kvartalet. ”Året började i linje med våra förväntningar men utbrottet av coronaviruset i de nordiska länderna i mars förändrade förutsättningar”, säger vd Hermann Haraldsson. Samtidigt växer förlusten.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiBoozt

Boozt omsatte 766 miljoner kronor under det första kvartalet 2020, en tillväxt på 7,5 procent.

Hermann Haraldsson tycker ändå att det är acceptabelt med tanke på situationen med covid 19.

– Året började i linje med våra förväntningar men utbrottet av coronaviruset i de nordiska länderna i mars förändrade förutsättningarna, säger Hermann Haraldsson.

Konsumenterna spenderade mindre pengar på mode, enligt honom, och det påverkade Boozt tillväxt i mars.

– Vi har sett en stark utveckling i april och första delen av maj som en följd av vår förmåga från dag till dag anpassa våra kampanjer och kostnader efter den nya verkligheten, säger Hermann Haraldsson.

Rörelseresultat för kvartalet blev -87,8 miljoner kronor, en försämring på 319 procent. Justerat blev rörelseförlusten 61 miljoner kronor.

Tilläggas ska att Boozt gjorde en nedskrivning av lagret på 58 miljoner kronor som en följd av den lägre försäljningen.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiBoozt

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News