Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 21 augusti 2020, 06:12
Boozt hade en stark utveckling i andra kvartalet. Nu presenteras siffrorna – resultatet för perioden landade på 91 miljoner.
Boozt omsatte 1 228 miljoner under det andra kvartalet.
Företaget ökade sin vinst under det andra kvartalet i år. Rörelseresultatet uppgick till 120,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 48,9 miljoner kronor under samma period i fjol.
Tillväxten under det andra kvartalet förväntades landa på mellan 35 till 40 procent. I kvartalsrapporten för det andra kvartalet 2020 framgår att tillväxten var 36,7 procent.
– Under de senaste månaderna har vi haft den privilegierade positionen att ha tjänat på den accelererande förändringen i konsumentbeteende som coronaviruset har skapat, säger vd Hermann Haraldsson.
Försäljningen ökade till 1 228,2 miljoner kronor, jämfört med 898,7 miljoner kronor samma period i fjol.
– Vi välkomnar mer än 300 000 nya nordiska kunder till vår plattform under det andra kvartalet, liksom våra återkommande kunder, har de handlat mer i våra angränsande kategorier till mode, såsom barn, sport och skönhet, säger Hermann Haraldsson.
Under det första halvåret landar den totala omsättningen på 1 994,2 miljoner, vilket är en ökning med 23,8 procent.
Efter det starka andra kvartalet uppdaterar Boozt prognosen för 2020 till att omsättningen ökar med mellan 20 till 25 procent.
Nettoomsättning: 1 228 (898,7)
Rörelseresultat: 120,3 (48,9)
Nettoresultat: 91 (33,1)
Fotnot: Siffrorna är i miljoner och avser månaderna april till juni. Förra årets siffror inom parantes.