Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Boozt avslutade året starkt och lockade fler nya kunder än någonsin tidigare

Publicerad: 9 februari 2021, 07:37

Boozt avslutade året med kraftig tillväxt. ”Under kvartalet attraherade vi rekordmånga nya kunder till våra två webbutiker”, säger vd Hermann Haraldsson.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiBoozt

Boozt omsatte 1 425,1 miljoner konor under det fjärde kvartalet. Tillväxten landade på 35,8 procent (40 procent mätt i lokala valutor), där modersajten växte med 28,7 procent och outleten Booztlet.com med 128 procent.

– Tillväxten var starkt under fjärde kvartalet där vi växte med 40 procent mätt i lokala valutor och hade en stark lönsamhet, konstaterar Hermann Haraldsson i en kommentar.

Han lyfter fram Black Friday-veckan som en höjdpunkt.

– Tuffare restriktioner i de nordiska länderna under den senare delen av december hade ingen större påverkan på försäljningen då större delen av julklappsinköpen var gjorde då.

Under kvartalet attraherade e-handlaren rekordmånga nya kunder till sina sajter.

– Vi fortsätter att se att de nya kunder vi fått under 2020 kommer tillbaka i linje med tidigare mönster, säger Hermann Haraldsson.

Helåret 2020 omsatte Boozt 3 424,9 miljoner kronor, en tillväxt på 27,3 procent.

Rörelseresultatet för fjärde  kvartalet landade på 102 miljoner konor, motsvarande period året innan var det 104,6 miljoner konor.

För helåret levererar e-handlaren en kraftig förbättring med ett rörelseresultat på 182,3 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 91,8 miljoner kronor 2019.

Boozt tror på fortsatt stark utveckling under 2021 med en tillväxt på 20-25 procent.

– Konsumenternas aptit för mode kommer förmodligen att växa när vi alla kan börja röra oss fritt ute i samhället igen och livet normaliseras, säger Hermann Haraldsson.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiBoozt

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev