Få hela storyn
Starta din prenumeration
Försäljning
Publicerad: 29 april 2021, 06:44
Bolist/Järnia hade en betydligt kraftigare tillväxt än branschen under det första kvartalet. ”Vi ser en stark tillväxt inom samtliga kundgrupper”, säger kedjechefen Magnus Hemmingberg.
Ämnen i artikeln:
ByggLäs mer: Ingen avmattning för bygghandeln: ”Möter höga jämförelsetal”
Bygghandeln hade en tillväxt på 7,4 procent under det första kvartalet. Bolist/Järnia hade en utveckling som var betydligt bättre än så.
Tillväxten, mätt på jämförbara enheter, var drygt 17 procent.
– Vi ser att intresset för att genomföra olika projekt i hemmet har fortsatt även under det här året och vi ser en stark tillväxt inom samtliga kundgrupper, säger Magnus Hemmingberg i en kommentar.
Kedjorna såg en tillväxt både i fysiska butiker och online.
E-handeln växte med 34 procent under första kvartalet, jämfört med samma period i fjol.
– Vi kan se att kunderna uppskattar möjligheten att handla online och att snittordervärdet ökar, men vi kan också se att kunderna i allt högre grad väljer att hämta upp beställda produkter i butikerna. I mars mer än dubblerades uthämtningen från butik jämfört med motsvarande period 2020, säger marknadschef Eddie Andersson.
Ett antal Bolist-butiker erbjuder också kunderna att hämta varorna utanför butiken.
Ämnen i artikeln:
Bygg