Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Black Friday väcker dubbla känslor: ”Plånboken fortfarande viktigare än miljön”

Publicerad: 26 november 2019, 10:56

Fler än någonsin planerar att handla på Black Friday. Samtidigt växer motståndet mot shoppinghögtiden på grund av miljöaspekten, visar en ny undersökning.


Ämnen i artikeln:

Black FridayDetaljhandeln

Enligt undersökningen som gjorts av betalföretaget Dibs planerar 58 procent av svenskarna att handla på Black Friday i år. Det är en ökning från 51 procent i fjol. Samtidigt uppger 35 procent att de kommer att handla på nätet – även detta en ökning från 28 procent i fjol.

Fler planerar även att köpa julklappar under Black Friday i år och fyra procent tänker göra samtliga julklappsinköp under dagen.

Samtidigt visar undersökningen att fler är negativt inställda till shoppinghögtiden. I år uppger 31 procent att de är negativa jämfört med 28 procent i fjol. Av dessa uppger de flesta att miljön är den främsta aspekten. Många upplever även att de känner sig lurade av handlarna.

–  Rekordmånga svenskar kommer att handla men motståndet mot köphysterin blir också tydligare hos såväl konsumenter som handlare men det verkar som plånboken fortfarande är viktigare än miljön. Branschen kan arbeta bättre för att bemöta detta genom exempelvis ett tydligare miljötänk, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Dibs.

Detta tänker kunderna handla under Black Friday

■ Kläder, skor, accessoarer − 48 %
■ Elektronik − 46 %
■ Skönhets- och hälsoprodukter − 31 %
■ Heminredning − 24 %
■ Barn/leksaksartiklar − 19 %
■ Fysiska medier (t.ex. böcker, filmer etc) − 12 %
■ Mat och dryck − 9 %
■ Digitala medier (t.ex. e-böcker, film digitalt) – 9 %
■ Presentkort − 6 %

Källa: Dibs

Läs mer: Nya signaler om ”bluffrea” inför Black Friday – nu agerar Konsumentverket

Helen Preutz

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Black FridayDetaljhandeln

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev