Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Björn Borgs vd om coronaåret 2020: ”Det mest utmanande någonsin”

Publicerad: 26 februari 2021, 07:04

Foto: Pontus Edman

Björn Borg fortsatte att tappa försäljning under det fjärde kvartalet. Sett till helåret minskade den med 6,8 procent. ”När vi nu lägger fjärde kvartalet till handlingarna så har vi också avslutat det med råge mest utmanade året, både för oss som bolag och för mig som vd”, säger Henrik Bunge.


Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiBjörn Borg

Under fjärde kvartalet påverkades Björn Borg av tuffare restriktioner som ett led i att minska smittspridningen av coronaviruset.

– Störst påverkan hade det i Nederländerna, där vi tvingades stänga alla våra butiker från 15 december, säger vd Henrik Bunge i en bokslutskommentar.

Omsättningen för kvartalet landade på 160,4 miljoner kronor, ett tapp på 18,4 procent. Borträknat valutaeffekter sjönk försäljningen med 15 procent.

Samtidigt såg Björn Borg en tillväxt i den egna e-handeln där försäljningens steg med 53 procent till en omsättning på 24,9 miljoner kronor.

– Vårt ökade fokus på e-tailers står fast och tillsammans med vår egen e-handeln står det nu för mer än en tredjedel av vår digitala försäljning, säger Henrik Bunge.

Han konstaterar att den fysisk handeln är den stora förloraren under 2020.

– I vårt fall har det påverka våre egna butiker men framför allt våra återförsäljare, där många har fysisk verksamhet.

För helåret 2020 omsatte Björn Borg 705,2 miljoner kronor, vilket är 6,8 procent sämre än året innan. Borträknat valutaeffekter sjönk försäljningen med 5,8 procent.

Trots en lägre försäljning förbättrar bolaget rörelseresultatet under det fjärde kvartalet. Det landar på 6,5 miljoner kronor, vilket ska jämföras med 1,4 miljoner kronor samma period året innan.

– Lägre driftskostnader och en högre bruttovinstmarginal gjorde att vi förbättrade resultatet, säger Henrik Bunge.

För helåret redovisar Björn Borg emellertid ett sämre resultat. 2019 var rörelseresultatet 51,4 miljoner kronor, 2020 var det 33,7 miljoner kronor.

– När vi nu lägger fjärde kvartalet till handlingarna så har vi också avslutat det med råge mest utmanade året, både för oss som bolag och för mig som vd. Trots att många utmaningar kvartstår under 2021kan vi nu se ljuset i tunneln i form av en utökad vaccination, säger Henrik Bunge.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

ModeEkonomiBjörn Borg

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News