Försäljning
Björn Borg i svagare form under senaste kvartalet – logistiksatsningar tyngde
Publicerad: 21 februari 2020, 06:36
Lagerstängningar under det sista kvartalet i fjol sänkte kraftigt resultatet för Björn Borg. "Den kortsiktiga kostnaden för att bygga något bestående över tiden, en förbättrad lagerhållning, fick stor negativ effekt” konstaterar vd Henrik Bunge.
Försäljningen under det fjärde kvartalet i fjol minskade med 0,2 procent till 196,4 miljoner kronor, jämfört med 196,9miljoner kronor föregående år.
Samtidigt rasade rörelseresultatet till 1,4 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 16 miljoner kronor under samma period 2018.
Enligt vd Henrik Bunge sänktes resultatet av två lagerstängningar under kvartalet.
– Det är ett viktigt steg för att skapa bättre tillgänglighet för våra kunder, men också för att minska vår totala lagervolym i relation till vår omsättning.
På uppsidan ökade försäljningen i den egna e-handeln med 27 procent under kvartalet.
– Samarbetena med våra e-tailers fortsätter med bra resultat och vi har också god tillväxt i vår egen e-handel, vilka tillsammans utgör 25,7 procent (22,5) av total nettoomsättning, kommenterar Henrik Bunge.
Sett till helåret ökade nettoomsättningen med 6,7 procent till 756,9 miljoner kronor jämfört med 709,6 miljoner kronor 2018.
Rörelseresultatet för helåret uppgick till 51,4 miljoner kronor – en minskning från 71,0 miljoner kronor året före.
Läs mer: Rekord för Björn Borg: ”Uthållighet och mod är de viktigaste ingredienserna”