Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Beskedet från Gekås – kommer inte att börja med kampanjpriser: ”Vi tror på att hålla lågt pris över tid”

Publicerad: 5 oktober 2022, 11:32

Gekås i Ullared tror på att ha låga priser året runt, snarare än på perioder av kampanj.

Under ett seminarium arrangerat av Matpriskollen om prisförändringar i dagligvaruhandeln låter Gekås vd Patrik Levin meddela att man inte kommer att börja med extrapriser. ”Vi vill hålla ett jämnt lågt pris över hela året”.

Ämnen i artikeln:

Gekås

Loke Westberg

loke.westberg@bonniernews.se


Under onsdagseftermiddagen höll Matpriskollen med Ulf Mazur i spetsen ett seminarium om priser, detta i handeln i allmänhet och dagligvaruhandeln i synnerhet.

Ett ämne som togs upp var bland annat det höga trycket på kampanjvolymer inom dagligvaruhandeln, där en ökad prismedvetenhet hos konsumenterna gjort att man jagar kampanjpriser.

LÄS OCKSÅ: Dystert facit: Hushållen mer pessimistiska nu än under både finanskrisen och 90-talskrisen

I seminariet förekom även en kortare intervju om kampanjpriser med Gekås vd Patrik Levin.

På frågan om Gekås kommer, likt övrig dagligvaruhandel, börja med kampanjpriser blev svaret nej.

– Vi tror på att hålla lågt pris över tid, tror absolut inte vi övergår till kampanjer, säger han i intervjun.

På det välkända och tillika enorma varuhusets hemsida går det att läsa om affärsidén.

”Vår affärsidé är att sälja allt som får plats i en bil till oslagbara priser... Vi har sedan starten en tydlig prisfilosofi, vilket går ut på att vi alltid ska ha marknadens bästa erbjudande. Med varor till låga priser, alla dagar, året om skapar vi en ärlig prissättning där kunden vet att det alltid är värt ett besök i vårt gula varuhus.”

Går det att läsa här.

Patrik Levin menar att Gekås låga priser inte är en periodisk företeelse, utan något som ständigt ska prägla varuhusets sortiment.

– Vi vill hålla ett jämnt lågt pris över hela året. Det gör ont när vi ska höja priser och det vill vi hålla ned på så mycket som möjligt, säger han i intervjun.

Däremot menar han att kunder i allt högre grad väljer bort produkter som inte är nödvändiga, och lyfter en ny grill som exempel.

– Man kanske vill ha en ny grill, men man behöver den inte. Man har redan sett för vår del att kunder väljer bort sådana produkter (sådana man inte behöver, reds. anm.), säger han.

LÄS OCKSÅ: Kritikstorm mot Gina Tricot – efter samarbete med Bianca Ingrosso: ”Bojkotta och köp inte kollektionen” 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev