Försäljning
Babyaktören växer så det knakar: ”Måste födas fler barn”
Publicerad: 8 juli 2021, 05:55
Barn- och babyaktören Jollyroom har i dag en marknadsandel på cirka 25 procent inom babysegmentet på nätet. Foto: Petro Feketa
Under det första halvåret växte e-handlaren med över 30 procent inom babysegmentet. Samtidigt stärktes rörelseresultatet kraftigt och bolaget siktar på att nå två miljarder för helåret 2021.
Ämnen i artikeln:
JollyroomBarn och babyaktören Jollyroom har i dag en marknadsandel på cirka 25 procent inom babysegmentet på nätet.
Under det första halvåret har bolaget befäst sin position genom att öka försäljningen med cirka 30 procent jämfört med samma period 2020. Den högre försäljningen gjorde att rörelseresultatet ökade femfalt.
Tillväxtsiffran förvånar till och med vd Mattias Jacobsson.
– Det är anmärkningsvärt att leverera så höga tillväxttal i babysegmentet.
Förklaringen tror han ligger i ett gediget lagarbete inom alla delar av organisationen i kombination med en underliggande tillväxt i
– Vi har ingen officiell statistik som bekräftar vår hypotes men som vi ser det måste födas fler barn, säger han.
Mattias Jacobsson, vd på Jollyroom.
Den starka utvecklingen gör att chanserna ökar att nå två miljarder i omsättning för helåret 2021, tror Mattias Jacobsson. Och i den nya stategiplanen som sträcker sig till 2023 är ambitionen att nå 3 miljarder.