Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Årets köpfest en flipp eller flopp? – rapporterna från Black Friday ger olika svar

Publicerad: 29 november 2021, 09:26

Foto: nito100

Black Friday lockade återigen med rabatter på nätet hela veckan. Men med facit i hand är det svårt att avgöra hur det egentligen gick. Det beror på vem man frågar.


Ämnen i artikeln:

E-handelBlack FridayRea

Betalleverantören Nets årliga Black Friday-undersökning som baseras på transaktioner hos svenska webbutiker visar att näthandeln minskade 11,6 procent under årets Black Friday. Minskningen går i linje med fjolårets trendbrott då försäljningen sjönk med nio procent efter fem år med försäljningsrekord.

Under 2017, 2018 och 2019 ökade Nets transaktioner under Black Friday med 21, 14, respektive sju procent. Avmattningen förstärktes i fjol och i år, till förmån för en ökad handel under Black Week som i år ökade med 1,4 procent. Dock var även denna ökning mindre än ifjol.

– Handlarhögtiden blir bara mer utdragen för varje år och både själva fredagen och faktiskt hela veckan minskar i betydelse. Vi såg i år kampanjer som ”Black Week – tolv dagar med rea”, och kanske kommer vi att prata om Black Month nästa år, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.

Müller, e-handelsexpert på Nets.

Foto: Pontus Edman

Även Prisjakt och Svea Ekonomi har summerat årets Black Friday och ger en delvis annan bild. Enligt Svea Ekonomi ökade nämligen e-handelsförsäljningen under Black Friday med 4,1 procent.

Försäljningen under Black Week ökade 8,1 procent medan Black Month, som enligt Prisjakt och Svea Ekonomi, redan finns, ökade hela 13,2 procent. 

Liksom Patrik Müller ser Markus Bergström, operativ chef på Svea Ekonomi, att Black Friday tenderar att smetas ut ännu mer.

– Vi ser också att tillväxten för hela november är starkare än tidigare och en tydlig trend är att vi går mot en längre reaperiod snarare än en specifik dag eller vecka, säger han.

Kantar Sifo har även på uppdrag av Prisjakt undersökt konsumenternas förväntningar inför Black Friday. Siffrorna visar att svenskarna förväntade sig en genomsnittlig rabattnivå på 42 procent på prissänkta varor.

Fullt så billigt blev det dock inte, visar siffror från Prisjakt som konstaterar att rabattnivån på prissänkta varor var i snitt 21 procent.

Såkallade fejkreor har varit ett omdiskuterat ämne inför årets köpfest. Prisjakts siffror visar att 10 procent av varorna som steg i pris under hösten, för att sedan sjunka på Black Friday. Samtidigt steg 26 procent av varorna i pris under Black Friday.

Så vad handlades mest under Black Friday? Enligt köpintresset på Prisjakt var det två olika modeller av hörlurarna Apple Airpods och Appledatorn Macbook Pro som toppade listan.

Frågar vi å andra sidan konkurrenten Pricerunner var den populäraste produkten robotdammsugaren Roborock S5 Max. Även på deras topplista återfinns Airpods samt två lika modeller av Playstation 5. 

Även om enskilda teknikprylar sticker ut var det kategorier som leksaker, skor och belysning som hade störst försäljningsökning.

De produkter med störst rabattsatser var å andra sidan soundsbars och hemmabiopaket, vars snittpris var 38,5 procent lägre under helgen. 

 

 

Helen Preutz (tjänstledig)

Reporter

helen.preutz@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

E-handelBlack FridayRea

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev