Försäljning
Apoteket tappar försäljning – ställer om för att möta nya kundbehov
Publicerad: 26 oktober 2020, 08:17
Apotekets försäljning sjönk med 6,1 procent under det tredje kvartalet. ”Coronapandemin fortsätter att påverka våra kunders vardag och beteende”, säger vd Ann Carlsson.
Läs mer: Apoteket omorganiserar – varslar 70 anställda: ”Möta nya kundbehoven”
Under det tredje kvartalet omsatte Apoteket AB 4 614 miljoner kronor, vilket är 299 miljoner kronor sämre än samma period förra året.
Mätt i procent rör det sig om ett tapp på 6,1 procent.
Samtidigt ser kedjan att e-handeln växer. Hittills i år har tillväxten varit 41 procent.
– Coronapandemin fortsätter att påverka våra kunders vardag och beteende. Många nya kunder har under kvartalet valt Apotekets e-handel samtidigt som delar av apotekskedjan haft färre kunder än normalt, säger Anna Carlsson i en kommentar.
Rörelseresultatet försämras, från 165 miljoner kronor i fjol till 122 miljoner kronor i år.
– Vi gör nu en större omställning där vi nyinvesterar i stor omfattning samtidigt som vi genomför kostnadsbesparingar för att säkra vår långsiktiga lönsamhet, säger Ann Carlsson.
Bland annat har den nya organisationen sjösatts.
– Den är en del av vår omställning för att möta nya kundbehov, möjliggöra viktiga investeringar inom bland annat IT och logistik och säkra långsiktig lönsamhet i nivå med våra mål, säger Ann Carlsson.
Drygt 60 medarbetare på huvudkontoret har berörts.