Försäljning
Ännu ett tungt kvartal för Odd Molly – försäljningen ned 33 procent
Publicerad: 14 februari 2020, 07:24
Modebolaget Odd Molly avslutade fjolåret i moll. Efter ett finansiellt stålbad hoppas vd Jennie Högstedt Björk att bolaget ska möta våren i bättre form.
Odd Molly ökade sin rörelseförlust under det fjärde kvartalet i fjol. Rörelseresultatet uppgick till -26,9 miljoner kronor, vilket kan jämföras med förlusten på -22,6 miljoner kronor under samma period 2018. Försäljningen minskade till 43,9 miljoner kronor, jämfört med 65,7 miljoner kronor året före.
Under året har kedjan vidtagit sparåtgärder för att rädda vad som räddas kan.
– I linje med vårt åtgärdsprogram har vi halverat butiksbeståndet under 2019, reducerat sortimentsbredden markant och minskat driftskostnaderna med cirka 45 miljoner kronor under året, säger bolagets vd Jennie Högstedt Björk.
Bland Odd Mollys tillväxtinitiativ nämns bland annat förvärvet av second handplattformen Used By och licensieringsavtalet med Hunkydory
– Det år vi nu lämnar bakom oss har varit mycket utmanade och krävt kraftfulla åtgärder och insatser. Sammanfattningsvis är jag stolt över att vi beslutat och genomfört ett tufft åtgärdsprogram som reducerar driftskostnaderna väsentligt och samtidigt kombinerat detta med steg för att stärka förutsättningarna för framtida tillväxt.
Läs mer: Kurvan fortsätter att peka åt fel håll för Odd Molly – som nu vidtar fler åtgärder