Försäljning
Andra smittovågen slog till mot H&M – utvecklingen vände åt fel håll igen
Publicerad: 15 december 2020, 07:10
Foto: Shutterstock
H&M-gruppens försäljning sjönk med tio procent under det senaste kvartalet. Den starka återhämtningen som koncernen såg under tredje kvartalet höll i sig fram till slutet av oktober, när pandemins andra våg bröt ut.
H&M-gruppens försäljning sjönk med tio procent, mätt i lokala valutor, under det fjärde kvartalet på det brutna räkenskapsåret (1 september–30 november) jämfört med samma period i fjol.
– En stark återhämtning under tredje kvartalet fortsatte under en stor del av fjärde kvartalet. Från 1 september till 21 oktober minskade försäljningen med tre procent i lokala valutor. Från 22 oktober till 30 november minskade försäljningen med 22 procent då återhämtningen övergått i en ny inbromsning som en följd av pandemins andra våg, säger vd Helena Helmersson i en kommentar.
Mätt i kronor omsatte H&M-gruppen 52 543 miljoner kronor under kvartalet.
För hela räkenskapsåret uppgår omsättningen till 187 025 miljoner kronor, ett tapp på 18 procent mätt i lokala valutor.
– H&M-gruppen inledde året starkt med en bra utveckling innan den första vågen av covid-19 slog till, säger Helena Helmersson.
Omfattande restriktioner, med tillfälliga butiksstängningar och minskade kundflöden till fysiska butiker som följd, slog hårt mot försäljningen, framför allt under andra kvartalet.
29 januari presenterar H&M-gruppen sin bokslutskommuniké för räkenskapsåret.