Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Alarmerande läge för detaljhandeln i USA – sju av tio butiker satta under press

Publicerad: 11 januari 2021, 12:47

Foto: Daniel Norman

Den amerikanska detaljhandeln pressas stenhårt av corona och e-handel. Under förra året klappade rekordmånga butiker igen i USA – och det ser dystert ut inför 2021. Här är siffrorna.


Ämnen i artikeln:

EkonomiCorona

I USA är det turbulent också i handeln – under 2020 tvingades 12 200 fysiska butiker stänga för gott.

Det är ett dystert rekord, året innan slog 10 000 butiker igen. Det visar siffror från fastighetsföretaget Co Star Group, rapporterar affärstidskriften Fortune.

Det var butiker i gallerior och köpcentrum som drabbades av huvuddelen av problemen och tvingades stänga. En tredjedel av stängningarna skedde inom sektorerna varuhus och mode, delar av den fysiska amerikanska handeln som redan tidigare var hårt pressade – men nu har pandemin tillsammans med snabbt ökande e-handel skapat akuta problem.

Några av kedjorna som stängde lägen i stor skala under 2020 var JC Penney, Game Shop, Gap och Macy´s. En stor del av förra årets butiksstängningar skedde hos kedjor som lade ned verksamheten för gott, till exempel Pier 1 Imports med 950 butiker, skriver Fortune.

Läget för USA:s detaljhandel ser fortsatt dystert ut inför fortsättningen av 2021 – med alarmerande siffror.

Nästan sju av tio av de amerikanska detaljhandelsföretagen (67 procent) befinner sig i akut ekonomisk “stress” och står i en mycket riskabel och utsatt situation. Det rapporterar BCG Turn, avdelningen inom Boston Consulting Group som arbetar med rekonstruktioner och “turnarounds”.

Det innebär att andelen företag under akut ekonomisk press ökat med nästan 50 procent sedan det andra kvartalet 2020, det vill säga sedan coronapandemin eskalerade.

BCG Turn beräknar att nästan vart sjätte amerikanskt detaljhandelsföretag i dag är så illa ute att verksamheten behöver rekonstrueras.

– Covid 19-pandemin orsakar djupgående, strukturella förändringar som förmodligen är långsiktiga. De företag som drabbas hårdast är de som redan tidigare var ekonomiskt stressade, säger BCG:s Luke Pototschnik till handelstidningen Chain Store Age.

Kalle Östgren

Reporter

kalle.ostgren@bbm.bonnier.se

Ämnen i artikeln:

EkonomiCorona

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News