Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

Akademibokhandeln växte online – vilket påverkar resultatet negativt

Publicerad: 19 februari 2021, 07:22

Foto: Daniel Norman

Akademibokhandeln och Bokus växte under det fjärde kvartalet. Online landade tillväxten på 66 procent. Men kanalförskjutningen påverkade resultatet negativt.


Ämnen i artikeln:

Media och underhållningEkonomiAkademibokhandelnBokus

Läs mer: Ägaren vill ge bokjätten bättre förutsättningar att växa – undersöker börsnotering

Akademibokhandeln omsatte 606 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, motsvarande siffra 2019 var 595 miljoner kronor.

”Resultatet utvecklades sämre på grund av en kraftig kanalförskjutning från den marginalstarkare butikskanalen till e-handel”, skriver ägaren Volati i sitt bokslut.

Affärsområdet redovisar ett rörelseresultat på 65 miljoner kronor, vilket är ett tapp på 15 miljoner kronor.

I oktober såg Akademibokhandeln en stark försäljning, både online och i butik.

Däremot påverkades butiksförsäljningen i december, som normalt sett är en stark månad, negativt av utökade restriktioner för att hindra spridningen av coronaviruset.

”Samtidigt ledde restriktionerna till en kraftig ökning inom affärsområdets e-handelskanaler. De digitala kanalernas ökning i omsättning var cirka 66 procent i kvartalet jämfört med samma period föregående år. I kvartalet kom totalt cirka 40 procent av affärsområdets totala intäkter från de digitala kanalerna att jämföra med 25 procent föregående år”, skriver Volati.

Under kvartalet har Akdemibokhandeln jobbat med att justera bemanningen i de fysiska butikerna för att reducera kostnaderna när antalet kunder där är färre.

För helåret landade omsättningen på 1 775 miljoner kronor (1 793 miljoner kronor).

Rörelseresultatet försämrades med tio miljoner kronor från 2019 och landade på 43 miljoner kronor.

– Verksamheten kännetecknas idag av god lönsamhet och kraftig tillväxt i de digitala kanalerna, vilka stod för 44 procent av försäljningen under 2020, säger Volatis vd Mårten Andersson i en kommentar.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News