Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Försäljning

2020 blev det starkaste året hittills resultatmässigt för matkasseföretaget

Publicerad: 5 mars 2021, 08:22

Linas Matkasse Group ökade försäljningen med 12,1 procent förra året. Samtidigt levererar de sitt bästa resultat någonsin. ”Nu fortsätter vi det höga tempot in i 2021”, säger vd Walker Kinman.


Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomi

Linas Matkasse Group, där verksamheten i Sverige, Norge och Danmark räknas in, omsatte 1 217 miljoner kronor under förra året, en tillväxt på 12,1 procent. Rensat valutaeffekter var tillväxten 17,4 procent.

– Under 2020 har vi fortsatt stärka vår position som en av de marknadsledande aktörerna och levererat över 1,7 miljoner matkassar till cirka 115 000 aktiva kunder i Skandinavien. Samtidigt har Covid-19 skapat en starkare lojalitet bland kunderna som successivt börjat göra fler leveranser. Nu fortsätter vi det höga tempot in i 2021. Den underliggande marknadens drivkrafter är starka och vi ser en fortsatt god försäljningstillväxt hittills under året, säger Walker Kinman i en kommentar.

Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till 145,3 miljoner kronor, en förbättring med 66,3 procent. Arvbetet med automation och effektivisering av produktion och inköp ligger bakom det i kombination med ökade försäljningsvolymer och en god kostnadskontroll.

Linas Matkasse Group skriver själva i pressmeddelandet att 2020 resultatmässigt blev deras bästa hittills i bolagets historia.

I augusti gjorde gruppen om sitt erbjudande. I stället för fasta veckomenyer blev det mer flexibelt där kunderna har 50 unika rätter att välja mellan.

Walker Kinman säger att mottagandet har varit fantastiskt.

– För oss innebär det nya tillväxtmöjligheter på en signifikant större adresserbar marknad som fortsätter att växa tack vare skiftet från offline- till onlinehandel och medvetenhet kring näringsrik, hälsosam och hållbar mat.

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

DagligvarorEkonomi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev