Market rapporterar om det senaste om försäljning i butiker, e-handel och den svenska detaljhandeln i stort.
Försäljning
Försäljningen i bygghandeln steg med 7,6 procent i fjol, visar Byggmaterialindex från Byggmaterialhandlarna. ”Prisutvecklingen stod för merparten av försäljningsutvecklingen”, säger bransch-vd Monica Björk.
Konjunktur
Pessimismen bland handlarna växer, visar Handelsbarometern från Svensk Handel. Läget är pressat med minska konsumtion, högre hyror och dyra elräkningar. ”Vi tror tyvärr att vi har det värsta framför oss”, säger vd Sofia Larsen.
Försäljning
E-handeln tappade försäljning i december, visar Svensk Handels e-handelsindikator. För helåret 2022 sjönk omsättningen med elva procent i löpande priser, och med tanke på prisökningarna var tappet i volym större än så.
Försäljning
Precis som många andra känner Stadium av den minskade köpkraften bland konsumenterna. Men trots återhållsamheten ökade kedjans omsättning i januari jämfört med i fjol. Och etableringsplanerna kvarstår. ”Jag är försiktigt positiv men har respekt för det här året”, säger vd Karl Eklöf.
Försäljning
Julhandeln och mellandagsrean gav inte modehandeln det efterlängtade lyft som många hoppats på. Nu vill Svensk Handel se snabbare stödåtgärder från regeringen. ”Många handlare kan inte vänta mycket längre till”, säger vd Sofia Larsen.
Försäljning
Clas Ohlson ökade försäljningen med två procent i december. Däremot minskade försäljningen online med hela 15 procent. Enligt vd och koncernchef Kristofer Tonström finns det en naturlig förklaring till det.
Försäljning
Framtidstron i butikshandeln fortsätter att sjunka, det visar Handelsbarometern från Svensk Handel. ”Vi ser att antalet varsel inom handeln fortsätter att öka”, säger vd Sofia Larsen.
Försäljning
Krispaketen har avlöst varandra i detalhandeln. Men här är en kedja som går så bra just nu att till och med vd är förvånad. ”Vi har en jäkla fart”, säger Peter Simonsson, vd för Stjärnurmakarna.
Digitala handelsplatser
Matkassebolagen skakas om av tyska jätten Hellofresh, som intar platsen som svensk marknadsledare bara tre år efter lanseringen. Anrika Middagsfrid skruvar nu på sitt erbjudande för att möta hårdare konkurrens. ”Vi behöver vara på tå nu”, säger vd Malin Wiklander.
Försäljning
Julhandeln startade extra tidigt i år. Det konstaterar Elgiganten. Många köpte julklappar redan under Black Friday. ”Vi ser ett ökat tryck online och i varuhusen när dagarna mot jul räknas ner”, säger PR- och kommunikationschef Linnea Cederquist.
Försäljning
Julhandeln går in i slutspurten. Vilka blir vinnare? Och vilka blir förlorare? Market har låtit tre tunga analytiker ge svaren.
Läs om:
✓ HUI:s svala julprognos: ”Pengarna ska räcka till annat.”
✓ Historiska tillväxten i december – år för år.
✓ Branschen som går mot strömmen: ”Det sparar vi inte på.”
✓ Butikerna som kan bli oväntat iskalla – trots kylan.
✓ Uppstickaren: ”Känns bra i plånboken och samvetet.”
✓ Kanalens comeback efter pandemin.