Få hela storyn
Starta din prenumeration
Market rapporterar om det senaste om försäljning i butiker, e-handel och den svenska detaljhandeln i stort.
Försäljning
Återhämtningen för klädhandeln bromsar in, och skohandeln minskade. Det visar Svensk Handels stilindex för juli månad. ”Två år av drastiska omsättningstapp har gjort våra medlemmar mer sårbara”, säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef.
Försäljning
Branschorganisationen Svenskt Sportforums nya vd gläds åt en ökad handel i fysisk butik, och tycker det är naturligt att e-handeln dämpas. ”Min gissning är att vi inte kommer se lika stora tapp framåt”, säger han.
Försäljning
Det svenska kafferosteriet Löfbergs tar plats på hyllorna hos Tesco, Storbritanniens största dagligvarukedja. En affär som stärker företagets export. ”Storbritannien är en stor och viktig marknad där kaffekonsumtion fortfarande ökar”, säger Anders Fredriksson, vd och koncernchef på Löfbergs.
Försäljning
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under juni 2022 jämfört med samma månad i fjol. Den rekordhöga inflationen gjorde däremot att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln blev minus 6,1 procent. Det visar Dagligvaruindex.
Försäljning
Det är viktigare än någonsin att våga höja priserna i butiken – men det gäller att välja rätt strategi. Det säger säljexperten Patrik Nordkvist som delar med sig av sina bästa tips kring hur du som jobbar i detaljhandeln lyckas.
Försäljning
Bianca Ingrossos sminksatsning Caia Cosmetics ökade omsättningen med 115 procent under fjolåret – och slog prognosen på 300 miljoner. Det avslöjar vd Adeline Sterner. ”Vi har fortsatt att ha ett lönsamt bolag”, säger hon.
Försäljning
Kunderna hittar tillbaka till NK – efter några tuffare år under pandemin. ”När vi tittar på besöken ser vi till och med en ökning på helgerna jämfört med 2019”, säger vd Bo Wikare. Nu väntar varuhusen på sommarens turister.
Försäljning
Nätbutiken Care of Carl fortsätter att växa – med lönsamhet. Nu under juni slogs ett nytt rekord. ”Gensvaret för vårt kurerade urval av premiumvarumärken har varit mycket positivt”, säger vd Mathias Ekström.
Försäljning
Kappahl ökade försäljningen under 2021 samtidigt som resultatet förbättrades kraftigt. Nu fortsätter kedjan expansionen ut i Europa och börjar för första gången någonsin sälja via en extern partner. ”Vi ser stor potential att öka kännedomen om Kappahl och de andra varumärkena”, säger Elisabeth Peregi.
Försäljning
E-handeln fortsatte att tappa i maj, om än inte lika kraftigt som under de tre föregående månaderna. Det visar Svensk handel E-handelsindikator. ”Omsättningen ligger fortfarande markant högre än före pandemin”, säger chefsekonom Johan Davidson.
Försäljning
Ytterligare en modehandlare online vinstvarnar. I slutet av veckan meddelade Nelly att försäljningen för andra kvartalet väntas minska tvåsiffrigt och resultatet försämras. Nu ska kostnaderna ses över.
Försäljning
Modehandeln växte för fjärde månaden i rad. Det visar Stilindex från Svensk Handel. ”Att klädhandeln nu uppvisar positiva siffror jämfört med 2019 är ett enormt styrkebesked”, säger näringspolitiske chefen Mats Hedenström.
Försäljning
Rizzo Group kämpar med försäljningen. Brist på varor gör att den ligger på en för låg nivå. Ny behöver bolaget mer pengar för att kunna köpa in mer. Säkras inte finansieringen på kort och lång sikt kan situationen bli akut efter sommaren.