Finansiella rapporter
Zalandos inbromsning – lägre tillväxt och försämrat resultat för nätjätten
Publicerad: 7 mars 2023, 07:06
2022 var ett utmanande år för Zalando.
Foto: Pressbild
Zalandos tillväxt stannade av under 2022. Intäkterna låg kvar på samma nivå som året innan och resultatet försämrades. ”2022 var ett utmanande år för både världen och branschen”, säger Joanna Hummel, general manager för nätjätten i Norden och Baltikum.
Zalandos intäkter under det fjärde kvartalet landade på 3 168 miljoner euro, en ökning med två procent jämfört med samma period året innan.
GMV-tillväxten landade på fem procent.
Som en jämförelse ökade intäkterna med 20,5 procent under det fjärde kvaratlet 2021 och GMV-tillväxten var 23,8 procent.
För helåret 2022 var Zalandos intäkter 10 344 miljoner euro, vilket var i paritet med 20221. GMV-tillväxten landade på 3,2 procent.
2021 ökade intäkterna med nästan 30 procent och GMV-tillväxten var 34 procent.
– 2022 var ett utmanande år för både världen och branschen, säger Joanna Hummel i en kommentar utan att kommentera siffrorna vidare.
Joanna Hummel, general manager för Zalando i Norden och Baltikum.
Foto: Pressbild
Det justerade rörelseresultatet för kvartalet landar på 146 miljoner euro för fjärde kvartalet (181 miljoner euro). För helåret 2022 blev det justerade rörelseresultatet 184 miljoner euro, 2021 var det 468 miljoner euro.
I bägge faller försämras rörelsemarginalen. För fjärde kvartalet landar den på 4,6 procent (5,8 procent) och för helåret 1,8 procent (4,5 procent).
– Utmaningarna under 2022 tvingade oss att bli mer fokuserade på lönsam tillväxt och vi agerade snabbt med åtgärder vilka förbättrade marginalerna som till exempel introduktionen av ett lägsta ordervärde, säger finanschef Sandra Dembeck i en kommentar.
För att säkra fortsatt lönsamhet under 2023 har Zalando vidtagit flera åtgärder, bland annat ska personalstyrkan minskas för att förenkla organisationen.
Trots utmanande tider så ökade Zalando antalet aktiva kunder med sex procent till mer än 51 miljoner under 2022 och nätjättens lojalitetsprogram dubblerade antalet medlemmar jämfört med 2021, de är nu över två miljoner.
Zalando är försiktiga i sin prognos inför framtiden. Intäkterna väntas förändras från spannet minus en procent till fyra procent under 2023. GMV-tillväxten väntas landa på mellan en till sju procent.
De justerade rörelseresultatet väntas landa på mellan 280 till 350 miljoner euro.
– Vår vision är att vara utgångspunkten för mode i Sverige – för våra kunder, varumärken och partners. Vi vill vara destinationen som svenska konsumenter naturligt besöker när de letar efter en modeprodukt eller tjänst, säger Joanna Hummel.