Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Zalando siktar på tillväxt och ökad lönsamhet igen under andra halvan av året

Publicerad: 4 augusti 2022, 05:49

Zalando tappade som väntat fart under det andra kvartalet. Omsättningen sjönk med fyra procent och resultatet försämrades.


Ämnen i artikeln:

Zalando

LÄS OCKSÅ: Bakslag för e-handeln – här är bolagen som vinstvarnar och varslar: ”Blir en period av svält och nöd”

Redan i juni vinstvarnade Zalando och flaggade för en sämre utveckling. 

Omsättningen under det andra kvartalet landade på 2 623 miljoner euro, en försämring med fyra procent jämfört med fjolårets omsättning på 2 733 miljoner euro. 

Det justerade rörelseresultatet landade på 77,4 miljoner euro, vilket ska jämföras med ett resultat på 184,1 miljoner euro andra kvartalet 2021. 

I delårsrapporten skriver bolaget att det förväntar sig tillväxt och en ökad lönsamhet under det andra halvåret av 2022. 

Bland annat pekar Zalando på att att antalet aktiva kunder växte stadigt under andra kvartalet till över 49 miljoner och att lojalitetsprogrammet Zalando Plus växte med 164 procent och nu har över 1,5 miljoner medlemmar. 

LÄS OCKSÅ: Här är nätbjässens nya strategi: ”En jätteomställning för hela bolaget”

– Vår kundbas fortsätter att växa. Vi är fullt fokuserade på vår strategi och gör utvalda investeringar i vår affär för att säkra långsiktig tillväxt, säger co-vd Robert Gentz i en kommentar. 

Som ett led i att anpassas sig till nuvarande markandssituation har Zalando vidtagit flera åtgärder. Bland annat har ett lägsta ordervärde införts på ytterligare 15 marknader vilket gör att det nu finns i samtliga länder där bolaget är aktivt. 

För att minska kostnadsbasen har marknadsföringskostnaderna minskat och åtgärder har vidtagits för att effektivisera logistiken. 

– Vi är fokuserade på effektivitetsförbättringar och åtgärder för att förbättra marginalerna vilket hjälper oss att stärka vår lönsamhet under andra halvåret. Vår sunda balansräkning gör att vi kan fortsätta att investera i vår plattform och vår infrastruktur för att skapa möjligheter för långsiktig tillväxt, säger ekonomichef Dr. Sandra Dembeck i en kommentar. 

LÄS OCKSÅ: Uppgifter: Klädjätten online vill till USA – lansering planerad till nästa år

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Zalando

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev