Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

XXL tappar försäljning: ”Det har varit ett extraordinärt kvartal”

Publicerad: 15 juli 2021, 05:16

XXL tappar försäljning under andra kvartalet. ”Vi är inte nöjda med den senaste utvecklingen av försäljning och marknadsandel, men vi levererar ändå solida resultat nära rekordnivåer”, säger vd Pål Wibe.


Ämnen i artikeln:

XXLSport och fritidEkonomi

XXL omsatte 2 420 miljoner norska kronor under andra kvartalet i år. Det är en minskning med 15,5 procent från förra året då bolaget omsatte 2 865 miljoner norska kronor. Enligt kedjan beror den minskade försäljningen på ett flertal stängda butiker och förseningar i leveranser.

– Vi är inte nöjda med den senaste utvecklingen av försäljning och marknadsandel, men vi levererar ändå solida resultat nära rekordnivåer. Vi har också genomfört flera strategiska projekt för att positionera XXL som en destination för sport- och utomhusentusiaster. Vi är väl förberedda för framtiden, säger vd Pål Wibe i en kommentar.

Rörelseresultatet, före räntor, skatt, avskrivningar och nedskrivningar, landade på 392 miljoner norska kronor. Motsvarande siffra föregående år var 404 miljoner norska kronor. 

– Det har varit ett extraordinärt kvartal. Vi startade kvartalet med 20 av 37 butiker stängda i Norge. Vi har också drabbats av svåra utmaningar på cykelmarknaden med förseningar i både cykelproduktion och godsmarknad. Dessa störningar beror på pandemin, säger Pål Wibe. 

Försäljning backade på samtliga av kedjans marknader. Den jämförbara försäljningen för samtliga marknader minskade med 13,4 procent. 

På den svenska marknaden omsatte XXL 705 miljoner norska kronor under andra kvartalet. Det motsvarar en minskning om 11,6 procent. 

– Även om vi kunnat hålla XXL:s butiker i Sverige öppna så har vi tampats med andra pandemiproblem, främst brist på cyklar eftersom fabriker lidit av komponentbrist, samtidigt som den stora containerbristen i världen har lett till stora förseningar. Den goda nyheten är att cykelsituationen nu ser bättre ut, de kommande månaderna har vi god tillgång och kan återigen erbjuda cyklar i alla segment, säger XXL:s Sverigechef Anders Lindblom. 

Försäljningen online ökade med sju procent under kvartalet och uppgick till 600 miljoner kronor. E-handeln utgjorde 24,8 procent av den totala omsättningen. 

Trots den minskade försäljningen under andra kvartalet ser XXL att en fortsatt hemester kan vara gynnsamt för vissa av deras kategorier under sommaren. 

– Vi ser att många kunder kommer att stanna hemma även i sommar, där vattensport och utomhus är två av de mest populära sommarkategorierna och vattensport och racketsport växer som mest. 

 

Julia Forsberg

Reporter

julia.forsberg@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

XXLSport och fritidEkonomi

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News