Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

XXL tappade tvåsiffrigt på tuffare marknad där efterfrågan sjönk

Publicerad: 27 oktober 2022, 05:50

Foto: Daniel Norman

XXL:s omsättning sjönk med 13,9 procent under det tredje kvartalet. I Sverige var tappet större än så. Samtidigt försämras resultatet. Nu ska sportjätten kapa kostnader där bemanningen i butik kan påverkas.

Ämnen i artikeln:

XXL

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


XXL omsatte 2 312 miljoner kronor norska kronor under det tredje kvartalet, ett tapp på 13,9 procent jämfört med samma period i fjol. Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen med 13,2 procent. 

– Vi märker att kunderna är mer avvaktande och att det är längre till köpbesluten än för något år sedan, det finns en stor osäkerhet kring hur den egna ekonomin kommer att utvecklas framåt, säger Anders Lindblom, vd för XXL i Sverige, i en kommentar. 

Samtidigt ser kedjan en minskad efterfrågan av sportprodukter. XXL skriver i delårsrapporten att försäljningen under sommaren påverkades negativt av att konsumenterna spendera sina pengar på resor och annat efter pandemin. 

Juli, som normalt är en av kedjans starkaste månader under året, var en riktigt tuff månad. Läget förbättrades gradvis under kvartalet, skriver XXL. Men på totalen så tappade sportkedjan på alla marknader.  

I Sverige sjönk omsättningen med 16,9 procent till 673 miljoner kronor. 

Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljning med 14,9 procent drivet av en svagare marknad med en lägre efterfrågan. 

Online sjönk omsättningen med 6,7 procent. Under kvartalet stod e-handeln för 19,1 procent av försäljningen. 

Rörelseresultatet landande på 38 miljoner norska kronor, en rejäl försämring mot ett resultat på 132 miljoner kronor för tredje kvartalet 2021. 

Den svenska marknaden redovisar ett EBITDA-resultat på 73 miljoner norska kronor, ett tapp 50 miljoner norska kronor. 

Resultatförsämringen förklarar framför allt av en lägre försäljning men också till lägre marginaler påverkat av större kampanjaktiviteter kopplat till det tuffa marknadsläget. 

– Nu anpassar vi verksamheten till försäljning och kundtrafik. Vi var tidigt ute och sänkte kostnader och minskade inköpsvolymerna under våren och sommaren, säger Anders Lindblom. 

XXL skriver i delårsrapporten att man nu accelererar arbetet för att reducera kostnaderna. Samtidigt ska inköpsvolymerna justeras kopplat till en lägre försäljning. 

Bland annat flaggar sportkedjan bland annat för en minskad bemanning i sina butiker, ökad marknadseffektivitet samt en översyn av kostnaderna på huvudkontoret. 

– Försäljningen av dyra kapitalvaror, varor som kunderna inte köper varje år som till exempel friluftsutrustning, minskar. Men det finns också ljuspunkter. Vi märker att hemmagymstrenden håller i sig och vår satsning på hockey fortsätter att utvecklas väl. Nu laddar vi för att ha rätt produkter till bästa pris i varuhusen under Black Week och julhandeln, säger Anders Lindblom. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev