Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Trots försäljningstapp – Desenio stärkte lönsamheten: ”Såg tydliga resultat av våra kostnadsbesparingar”

Publicerad: 26 oktober 2022, 05:52

Desenio Groups vd Fredrik Palm.

Foto: Pressbild

Desenio Groups försäljning sjönk under det trejde kvartalet. Däremot stärktes resultatet. ”Vi såg tydliga effekter av våra sedan tidigare annonserade kostnadsbesparingar”, säger vd Fredrik Palm.

Ämnen i artikeln:

Desenio

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Desenio Group omsatte 212,3 miljoner kronor under det tredje kvartaket, en minskning med 11,3 procent jämfört med motsvarande period i fjol. 

– Men betryggande nog steg både konverteringsgraden och det genomsnittliga ordervärdet under det tredje kvartalet jämfört med 2021, säger Fredrik Palm i en kommentar. 

I Norden sjönk omsättningen med tolv procent och på bolagets kärnmarknader i Europa med 26 procent. 

– Nettoomsättningen i övriga Europa steg dock med 21 procent och i övriga världen med sex procent. I Nordamerika steg nettoomsättningen med cirka tio procent, om än från relativt låga nivåer, fortsätter Fredrik Palm. 

Den 26 september skickades den första ordern från Desenio Groups nya logistikcenter i USA. 

– Därmed tog vi ett viktigt steg mot att skapa en effektiv infrastruktur för vår försäljning i Nordamerika. Tillsammans med tidigare investeringar i och integration av vår logistik i Norden och Europa innebär det att vi nu står väl rustade för effektiv orderhantering på samtliga marknader, säger Fredrik Palm.  

Gruppen redovisar ett rörelseresultat på 19,1 miljoner, en förbättring med 1,7 miljoner jämfört med motsvarande period i fjol. 

– Under det tredje kvartalet såg vi tydliga effekter av våra sedan tidigare annonserade kostnadsbesparingar; rörelseresultatet steg och det operativa kassaflödet nästan fördubblades, jämfört med motsvarande period föregående år. Samtidigt är de investeringar och de insatser vi utfört under det senaste året i infrastruktur och processer i stort sett slutförda, säger Fredrik Palm. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev