Finansiella rapporter
Trög start på året för Kjell & Company: ”Har investerat för att stärka kunderbjudandet”
Publicerad: 10 maj 2023, 05:54
Kjell & Company såg att kunderna i en större omfattning besökte dem fysiskt jämfört med digitalt under kvartalet.
Foto: Sören Andersson
Kjell & Company tappade försäljning under det första kvartalet när konsumenterna blev försiktigare med vad de lägger sina pengar på. Nu agerar kedjan.
Kjell & Company omsatte 578,2 kronor under det första kvartalet, ett tapp på sex procent. Mätt på jämförbara enheter sjönk försäljningen med 8,1 procent.
– Under inledningen av 2023 har såväl handeln som Kjell upplevt en mer återhållsam kund i takt med att den disponibla inkomsten blivit lägre. Kontrasterna jämfört med hur fjolåret inleddes är stora, där inledningen av 2022 påverkades av en intensiv preppingtrend till orsak av konflikten i Ukraina, säger vd och koncernchef Andreas Rylander i en kommentar.
Samtidigt som försäljningen sjönk stärktes bruttomarginalen.
– Konsumenterna har i många fall prioriterat ned externa varumärken med höga prispunkter medan egna varumärken med lägre prispunkter har fortsatt att växa i kvartalet, något som gynnat vår bruttomarginal.
Kjell & Company har under kvartalet agerat för att möta ett förändrat kundbeteende.
– Vi har under årets inledning investerat i att stärka kunderbjudandet och nya initiativ som ska anpassa oss mot en mer försiktig konsument och nya köpmönster, säger Andeas Rylander.
Rörelseresultatet landade på 6,5 miljoner kronor för kvartalet, vilket är en försämring på 16,3 miljoner kronor jämfört med motsvarande kvartal i fjol.
En minskad försäljning är en viktig förklaring till resultatförsämringen.
– Vi har under kvartalet på ett balanserat sätt anpassat våra priser gentemot kund och ser stora möjligheter att kompensera för kostnadsökningar, men för att bibehålla kundförtroendet planerar vi göra detta fortsatt balanserat och över tid, säger Andreas Rylander.
Samtidigt konstaterar han att bolagets kostnader sjönk under kvartalet. Kjell & Company har haft stort fokus på kostnadseffektiviseringar.
– Effektiviseringarna hjälper oss att motverka inflationspåverkan, som till exempel hyresindexeringar och löneökningar, säger Andreas Rylander.