Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Tretorns ägare når ny milstolpe – omsätter en halv miljard: ”Vuxit rekordsnabbt”

Publicerad: 19 september 2022, 07:34

De tre delägarna Vasko Markovski, Magnus Månsson (vd) och Joakim Appelqvist arbetar alla tre operativt inom bolaget.

Foto: Pressbild

Thevea Brands Group, med bland annat Tretorn och Racqet i sitt stall, gjorde ett rekordår 2021. ”Vi har precis nått en ny milstolpe där vi passerat 500 miljoner på rullande tolv månader”, säger vd Magnus Månsson.


Thevea Brands Group omsatte 432 miljoner kronor under 2021, en tillväxt med 80 procent. E-handeln växte med 260 procent, skriver gruppen i ett pressmeddelande. 

Under året har gruppen arbetat för att utveckla Tretorns digitala affär. Dessutom lanserades padelsatsningen Racqet och Friluftsvaror förvärvades och blev en del av koncernen. 

LÄS OCKSÅ: Racqet ska bli en storspelare i hajpade sporten med butiker i europeiska storstäder

Lönsamheten förbättrades med 90 procent under året, skriver Thevea Brands Group i pressmeddelandet, utan att ange några konkret siffra. Vinstmarginalen förbättrades. 

– Vi har vuxit rekordsnabbt och har i dagsläget kunder i fler än 40 länder. Skandinavien är vår största marknad men vi vet att det finns en tillväxtpotential i framför allt DACH, Storbritannien och Benelux. Vi har precis nått en ny milstolpe där vi passerat 500 miljoner på rullande 12 månader, säger Magnus Månsson. 

LÄS OCKSÅ: Efter padelsatsningen – Tretorn förvärvar outdoorexpert

Under 2022 väntas gruppen nå en omsättning på över 600 miljoner kronor. Två bolag har förvärvats hittills under året, We Brand You Play som är en agentur för atleter och influencers inom digital marknadsföring och event management samt Alfonso Padel & Partners som samlar företagare för att förena affärer med padel runt om i Sverige. 

Thevea Brands Group satsar också stort på global expansion. Racqet har klivit in på fem nya markander i år till exempel, och kommer att fortsätta att expandera under 2023. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev