Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Thonström deppar inte – trots resultattapp: ”Ett av de bästa vi levererat”

Publicerad: 8 september 2021, 05:27

Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström.

Foto: Pressbild

Clas Ohlsons jämförbara försäljning sjönk med två procent under det senaste kvartalet. ”Det var nästan i nivå med förra sommarens rekordförsäljning”, säger vd Kristofer Tonström. Även om resultatet försämras menar han att det är något av det bästa som bolaget levererat ett första kvartal.


Ämnen i artikeln:

Clas Ohlson

Clas Ohlson omsatte 2 056 miljoner kronor under det första kvartalet på kedjans brutna räkenskapsår (maj-juni), en minskning med en procent. Mätt på jämförbara enheter var tappet två procent. Försäljningen online däremot ökade med 19 procent till en omsättning på 219 miljoner kronor. 

– Vår försäljning var nästan i nivå med förra sommarens rekordförsäljning och även om rörelseresultatet minskar mot föregående år, tillhör resultatet ett av de bästa som vi levererat för ett första kvartal, säger Kristofer Tonström i en kommentar. 

Rörelseresultatet landar på 147 miljoner kronor, vilket är 19 miljoner kronor sämre än samma period i fjol. 

– Som en jämförelse är resultatet upp med 85 procent jämfört med första kvartalet 2019. 

Kristofer Tonström lyfter fram två förklaringar till att Clas Ohlson fortsatt visar upp en stabil utveckling: Ett relevant sortiment och en hög servicenivå i alla försäljningskanaler. 

– Detta har inneburit en högre snittförsäljning per kund vilket varit avgörande under en period med lägre kundtrafik till våra fysiska butiker. 

I går kom beskedet att ytterligare restriktioner lättar från och med 29 september och Clas Ohlson förbereder nu verksamheten för att samhället ska återgå till ett mer normalt tillstånd. 

– När fler människor rör sig i stadskärnor och köpcentrum ska vi nå ännu fler kunder som vill förenkla sin vardag i hemmet. 

I augusti lanserade Clas Ohlson en ny visuell identitet.

Foto: Pressbild

Där menar han att den uppdaterade visuella identiteten som Clas Ohlson lanserade i augusti kommer att få betydelse. 

– Förutom att vi visar våra kunder att vi utvecklats som bolag gör vi det enklare för kunderna att känna igen oss i alla kanaler där vi möts.

Liksom för många andra bolag är störningarna vad gäller varutransporterna från Asien en annan utmaning för Clas Ohlson. Det har medfört högre transportkostnader under kvartalet och det kommer att få större påverkan framöver. 

– Förutom att aktivt arbeta med vår prissättning mot kund söker vi hela tiden bästa möjliga lösningar för varje enskild varutransport, till exempel genom att samarbete kring samlastningar med andra företag. Vi har också kunnat mildra effekterna av brist på transportkapacitet med optimerade interna processer och en mer diversifierad leverantörskedja, säger Kristofer Tonström. 

Daniel Norman

Redaktör

daniel.norman@bonniernews.se

Ämnen i artikeln:

Clas Ohlson

Dela artikeln:


Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News