Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Synsams rekordår: ”Både till omsättning och lönsamhet nådde vi all time high”

Publicerad: 23 februari 2022, 07:04

Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

Foto: Pressbild

Synsam Group fortsatte att växa under det fjärde kvartalet. För helåret landade tillväxten på 22,6 procent. ”Både sett till omsättning och lönsamhet så nådde vi all time high under 2021 i koncernen”, säger vd och koncernchef Håkan Lundstedt.

Ämnen i artikeln:

Synsam

Daniel Norman

daniel.norman@bonniernews.se


Synsam Group omsatte 1 245 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, en tillväxt med 14 procent. Mätt på jämförbara enheter var tillväxten 10,2 procent. 

Helåret 2021 omsatte koncernen 4 669 miljoner kronor, vilket var 22,6 procent bättre än året innan. Den jämförbara försäljningen steg med 20 procent. 

– Att under ett år påverkat av pandemi och restriktioner rapportera en organisk tillväxt uppgående till 23 procent är jag stolt över, säger Håkan Lundstedt i en kommentar. 

– Både sett till omsättning och lönsamhet så nådde vi all time high under 2021 i koncernen och i tre av fyra segment, fortsätter han. 

Det var i Finland som Synsam Group växte mest procentuellt under fjolåret. Den jämförbara försäljningen steg med 30,9 procent. I Norge var tillväxten 22,9 procent, i Sverige 20,4 procent och i Danmark 12,1 procent. 

Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet var fyra miljoner sämre än motsvarande period ett år innan och landade på 151 miljoner kronor. 

För helåret förbättrades emellertid resultat med 231 miljoner kronor till 633 miljoner kronor. 

– Att vi både rapporterar en hög organisk tillväxt, men även en betydande resultatförbättring, samtidigt som vi investerar och ökar antalet butiker är något jag är mycket stolt över. Det är extra tillfredsställande att kunna konstatera att alla delar i vår affär gemensamt bidrar till resultatförbättringen, säger Håkan Lundstedt. 

Siktet är fortsatt inställt på tillväxt med bibehållen god lönsamhet. 

– Strategin att ständigt förfina och vidareutveckla konceptet, både avseende kunderbjudandet och det fysiska bemötandet i butik, men även genom att säkerställa att bolagets digitala lösningar och tjänsteutveckling fortsättningsvis ligger i framkant, är av högsta prioritet.

Fokus ligger på att växa organiskt genom ett utökat butiksnät och ett bredare erbjudande för kunden, berättar Håkan Lundstedt. 

På tre år ska butiksnätet växa med 90 enheter. 

– Under 2021 öppnades 26 nya butiker, vilket innebär att etableringstakten förväntas öka något under de kommande två åren. I det korta perspektivet är bedömningen att sju till tio butiker kommer att öppnas under det första kvartalet 2022. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev