Finansiella rapporter
Synsam ska minska kostnaderna med flera hundra miljoner efter försämrat resultat
Publicerad: 22 februari 2023, 07:16
Foto: Daniel Norman
Synsam Group fortsatte att växa under det fjärde kvartalet. ”Vi har sett en ökad trafik av kunder till våra butiker”, säger vd och koncernchef Håkan Lundstedt. Däremot påverkade en lägre bruttomarginal och ökade operativa kostnader resultatet negativt. Nu agerar koncernen.
Synsam Group omsatte 1 373 miljoner kronor under det fjärde kvartalet, en tillväxt på 10,3 procent.
Mätt på jämförbara enheter var tillväxten fyra procent.
Den svenska verksamheten omsatte 682 miljoner kronor, vilket var en ökning med 9,6 procent jämfört med fjärde kvartalet 2021. Like-for-like var tillväxten i Sverige 6,7 procent.
– Vi har under det fjärde kvartalet 2022 och under helåret sett en ökad trafik av kunder till våra butiker, säger Håkan Lundstedt i en kommentar i bokslutskommunikén.
Koncernen hade en tillväxt på 13 procent under 2022 där omsättningen landade på 5 277 miljoner kronor. Mätt på jämförbara enheter var tillväxten sju procent.
I Sverige omsatte Synsam Group 2 534 miljoner kronor 2022, en tillväxt på 11,8 procent. Like-for-like växte koncernen med 8,5 procent.
– Vilket innebär att vi fortsätter ta marknadsandelar, säger Håkan Lundstedt som konstaterar att 2022 i mångt och mycket var ett år som präglades av stor osäkerhet i omvärlden.
– En kraftigt tilltagande inflation bidrog till att konsumenten höll hårdare i plånboken, vilket påverkade marknadstillväxten i Norden negativt.
En lägre bruttomarginal kombinerat med ökade kostnader påverkade emellertid resultatet negativt under det fjärde kvartalet. Rörelseresultatet försämrades med 61 miljoner kronor till 90 miljoner kronor. För helåret 2022 landade rörelseresultatet på 552 miljoner kronor (633 miljoner kronor).
– Orsakerna till detta har främst varit den höga takten av butiksetableringar, 37 nya butiker under 2022, ökade personalkostnader bland annat som en effekt av optikerbrist, uppstarten av vårt produktions- och innovationscenter i Östersund samt ökade kostnader som en effekt av ökad inflation, säger Håkan Lundstedt.
LÄS OCKSÅ: Håkan Lundstedt – den motvillige patriarken: ”Det blir så mycket fokus på mig”
Nu initierar Synsam Group ett kostnads- och omstruktureringsprogram, skriver koncernen i bokslutskommunikén. Det ska minska kostnadsbasen och de operativa kostnaderna med 102 miljoner kronor under 2023 och 129 miljoner kronor under 2024.
Vad programmet innebär framgår emellertid inte. Market har varit i kontakt med kommunikations- och hållbarhetschef Jenny Fridh. Hon vill inte lämna några ytterligare kommentarer utan hänvisar till det som kommuniceras i rapporten.
Kostnader för programmet samt konstatera indirekt kopplat till det har också belastat resultatet under fjärde kvartalet.
– Utöver detta kostnadsprogram ser vi också över om ytterligare åtgärder bör vidtas. Syftet är att generera en fortsatt stark tillväxt och samtidigt stärka EBITDA-marginalen i linje med Synsams finansiella mål, säger Håkan Lundstedt i rapporten.