Finansiella rapporter
Synsam levererar sitt starkaste första kvartal någonsin: ”Flyttat fram vår marknadsposition”
Publicerad: 16 maj 2023, 06:04
Synsam ökade den jämförbara försäljningen med 14 procent under det första kvartalet.
Foto: Daniel Norman
Synsam Group fortsatte att växa under det första kvartalet. ””Tillväxten har varit den starkaste någonsin i ett första kvartal”, säger vd och koncernchef Håkan Lundstedt.
Synsam omsatte 1 411 miljoner kronor under det första kvartalet.
– Tillväxten har varit den starkaste någonsin för Synsam i ett första kvartal. Nettoomsättningen ökade med 19 procent i det första kvartalet 2023, den organiska tillväxten uppgick till 18 procent och like for like-tillväxten uppgick till 14 procent, säger Håkan Lundstedt i en kommentar.
Han berättar vidare att Synsams abonnemangsaffär för glasögon är en viktig tillväxtdrivare.
– Omsättningsökningen för Synsam Lifestyle var 27 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
Synsam Group redovisar ett rörelseresultat på 133 miljoner kronor, vilket ska jämföras med ett resultat på 142 miljoner kronor första kvartalet i fjol.
En lägre bruttomarginal påverkar resultatet negativt liksom ökade operativa kostander.
Kostnader för inkörning och upptrappning av verksamheten vid porduktions- och innovationscentret i Östersund belastar dessutom resultatet negativt med åtta miljoner kronor.
– Kostnads- och omstruktureringsprogrammet, vilket enligt plan skall reducera kostnadsbasen för de operativa kostnaderna med 102 miljoner kronor under år 2023 och med 129 miljoner kronor år 2024 jämfört med år 2022, genomförs enligt plan, säger Håkan Lundstedt.
Synsam har som mål att etablera 90 butiker under åren 2021-2023. Under 2022 öppnades 37 stycken.
– Däremot har vi valt att reducera etableringstakten under det första halvåret 2023 för att i stället fokusera på uppgraderingar och flyttningar. Detta i kombination med lägre investeringstakt i produktionsanläggningen i Östersund, som en följd av att de huvudsakliga investeringarna genomfördes 2022, innebär att investeringarna totalt blir lägre och kassaflödet förbättrat jämfört med föregående år, säger Håkan Lundstedt som allt som allt är nöjd med kvartalet.
– Vårt attraktiva kunderbjudande, med kvalitativa produkter till ett attraktivt pris, ett fördelaktigt ögonhälsoerbjudande, vårt fortsatt förstärkta butiksnätverk och omnierbjudande samt fokus på lönsam hållbarhet, har bidragit till att vi ytterligare flyttat fram vår marknadsposition i Norden, säger han.