Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Finansiella rapporter

Svagt kvartal för Nelly som hämmades av omikron och kriget : ”Vår omställning har ännu inte givit tillväxt”

Publicerad: 28 april 2022, 11:07

Kristina Lukes, vd Nelly

Nätmodehandlaren Nelly tappar fart. Under årets första kvartal minskade nettoomsättningen samtidigt som rörelseresultatet sjönk. Vd Kristina Lukes pekar på investeringar som ännu inte givit effekt på resultatet.

Ämnen i artikeln:

NellyMode

Helen Preutz (tjänstledig)

helen.preutz@bonniernews.se


Nettoomsättningen för första kvartalet i år landade på 288,1 miljoner kronor – ett tapp på 7,6 procent jämfört med samma period i fjol.

Omsättningsminskningen förklaras av e-handlaren främst som en konsekvens av ökade returer. 

Även utbrottet av omikron och den geopolitiska oron kopplat till kriget i Ukraina medförde ökade fraktkostnader och försenade leveranserna av vår- och sommarkollektionerna i ett redan svagt kvartal, skriver vd Kristina Lukes i rapporten.

Rörelseresultatet uppgick till -23,9, en minskning med 58 procent jämfört med samma period 2021.

Enligt Nelly var resultattappet främst en effekt av den minskade försäljningen eftersom rörelsekostnaderna låg på samma nivå som föregående år.

Under kvartalet har bolaget genomfört satsningar på lagerautomatisering, breddat sortimentet och implementerat en ny operativ plattform. Dock har inga av de satsningarna ännu gett effekt på resultatet, skriver Kristina Lukes.

”Vår omställning har dock ännu inte givit tillväxt och tillräcklig lönsamhet. Vi intensifierar nu arbetet med tydliga åtgärder på kort och lång sikt. 

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på detaljhandeln

Välj nyhetsbrev